Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Matkablogi Lifestyleblogi Perhematkat Viinilaakson viemää

Matkablogi ja lifestyle-blogi Kalifornian auringon alta. Elämää, matkakokemuksia, ruokaa ja viiniä ympäri maailmaa. Soolo- ja perhematkailua.

Filtering by Category: Havaiji

Nyt se sitten poksahti - Kilauea Havaijilla syöksee tulta turistien keskelle

Paula Gaston

Viime postauksessa mainitsin, että yksi lempparimatkakohteistani on Havaiji. Meiltä täältä Kaliforniasta on Havaijin saarille noin viiden tunnin lentomatka, mikä tarkoittaa Yhdysvaltojen mittapuulla, että olemme varsin lähellä (esimerkiksi New Yorkiin on suurin piirtein yhtä pitkä lento-aika). Koska olemme Havaijia lähin osavaltio, täältä matkustetaan sinne paljon samoin kuin seurataan alueen uutisia. Monet asiat, kuten maanjäristykset tai erilaiset sääilmiöt saarilla vaikuttavat usein myös Kaliforniaan. Niinpä nytkin kun Kilauea päätti jälleen puskea laavaa ulos, sitä on seurattu täällä erityisellä jännityksellä.

Kilauean tulivuori sijaitsee Havaijin saarista suurimmalla, eli Big Islandilla. Se on nyt purkautunut yhtämittaisesti vuodesta 1983, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Ennen tämän hetkistä purkausta viimeisin iso purkaus oli vuonna 1990 jolloin laava tuhosi kokonaisen kylän ja katkaisi teitä. Me olemme olleet Big Islandilla vuosina 2012 ja 2016 jolloin emme nähneet juoksevaa laavaa. Vuonna 2012 sitä ilmeisesti olisi ollut nähtävissä jossakin pitkällisen patikoinnin ja etsinnän jälkeen, mutta olin tuolloin jo aika raskaana joten jätimme patikkaretket muille. Vuonna 2016 taas ei virtaavaa laavaa ollut näkyvissä ollenkaan. Sen sijaan kävimme molemmilla kerroilla Volcanoes National Parkissa ihmettelemässä tulivuoren vanhoja kraatereita ja laavavirtoja eri vuosilta. Aikamoinen näkyhän se puisto kyllä olikin! Elävästä kraaterista tuprutteli savua.

Tämän kertainen purkaus alkoi 6.9 richterin asteikon maanjäristyksellä. Huhtikuun 30. päivä Kilauean kraaterin seinämät murtuivat ja alkoi puskea laavaa takaisin maan sisään. Tämä järistys ei onneksi aiheuttanut meille Kaliforniassa tsunami -varoitusta, eikä ilmeisesti sillä hetkellä aiheuttanut saarilla suurempia tuhoja. Mutta pari päivää myöhemmin maa aukesi toisaalla ja maan sisällä ollut laava alkoi virrata sen pinnalle. Se on tähän mennessä tuhonnut yli 30 rakennusta, joista osa on koteja, niellyt niellyt parkkeerattuja autoja ja katkonut teitä. Eikä loppua ole näkyvissä. Eikä riesana ole yksin vain laava, vaan myös ihmisille vaaralliset myrkkykaasut.

Tie Kalapanan kylään oli poikki jo vuonna 2012 kun vierailimme Big Islandilla ensimmäisen kerran.

Näkyviin oli jäänyt vain tämä "Tie suljettu" -kyltti.

Mutta vaikka me täällä katsommekin uutisia kauhun sekaisin tuntein, niin havaijilaisilla on asiasta erilainenkin katsantokanta. Heidän mielestään maa ei kuulu heille, vaan se kuuluu Pelelle, tulivuoren jumalattarelle. Ja niin kauan kun Pele on raivoissaan jostakin, niin kauan tulivuori jatkaa laavan syöksemistä, ja niin kauan asialle ei ole mitään tehtävissä. Sen kanssa pitää vaan elää.

Jos haluat lukea lisää kuulumisia ihan paikan päältä, käyppäs kurkkaamassa suomalaisen Anun blogi Konalla. Sieltä löytyy viimeisimmät kuulumiset siitä, millaista on elää tulivuoren vieressä.

Tänne haluaisin palata; 3 + 1 kestosuosikkiani maailmalla

Paula Gaston

Aika usein reissun jälkeen ajattelen, että tänne haluaisin joskus palata uudelleen. Vasta kun antaa ajan vähän kulua, huomaakin mikä paikoista on todella jäänyt sydämeen. Jotkut ikään kuin unohtuvat ja jäävät taka-alalle kivoina muistoina. Mutta sitten on niitä, joihin tietää palaavansa jonakin päivänä takaisin. Omalla kohdallani niitä on monia. Olen ollut erityisen ihastunut aina Kreikkaan ja Yhdysvaltoihin, ja molempiin eri syistä. Molemmissa olen myös matkustellut paljon. Italiaankin aion vielä palata joskus, samoin kuin Islantiin. Mutta sitten on myös niitä, joihin on ihan oikeasti PAKKO päästä takaisin pian...

1. JAPANI

Olimme Japanissa muutama vuosi sitten, ja ihastuimme paikkaan ikihyviksi. Kahdessa viikossa ehdimme kierrellä Kiotossa, Narassa, Himejissä ja Hiroshimassa, sekä oleskella tietenkin Tokiossa jonkun aikaa. Reissu oli kaikinpuolin onnistunut, ja tuolloin 4-vuotias tyttäremmekin muistelee vieläkin esimerkiksi käyntiä Monster Cafessa. Pientä säätöähän se tietenkin on, kun siirtyilee lapsen ja laukkujen kanssa kaupungista toiseen eikä ymmärrä kieltä, mutta sählääminen kuuluu olennaisena osana reissuihimme. Niille sitten nauretaan yhdessä jälkeenpäin vuosienkin päästä! Ja jos totta puhutaan, taidan yksin ollessani sählätä matkoilla ihan yhtä lailla.

Meille kuitenkin jäi palava halua palata Japaniin takaisin. Niin monta upeaa paikkaa jäi vielä näkemättä ja asiaa kokematta. Ja se ruoka... VAU! Japani on puheissamme ihan viikoittain, ja toivomme, että pääsemme sinne pian uudelleen!

2. HAVAIJI, USA

Havaiji on kuin kalifornialaisen Kanarian saaret. Se on lähellä, ja tuttu ja turvallinen. Ajattelin aina, että kun käyn Havaijilla kerran, niin se on sitten nähty eikä sinne tarvitse koskaan palata. Mutta toisin kävi kun pääsin oikeasti käymään Big Islandilla vuonna 2012 häämatkallamme. Sen jälkeen olemme palanneet saarille jo kerran, ja suunnitelmissa on vielä palata tutkimaan loputkin saaret. Luonto Havaijilla on todella upea, samoin kuin snorklausmahdollisuudet. Ilma ja merivesi on aina lämmintä. Lisäksi polynesialainen kulttuuri on tosi kiehtovaa. Kuulemani mukaan kaikki saaret ovat omanlaisiaan, joten pakkohan nekin on päästä katsomaan.

3. UTAH, USA

Utah on luonnonpuistojen ystävän unelmakohde! Puistoja riittää laidasta laitaan, ja ne ovat kaikki erilaisia. On luolia, kivimuodostelmia, laaksoja, kanjoneita, ja pääseepähän siellä näkemään vaikka dinosaurusten jälkiäkin. Luonto on todella ihmeellinen ja kaunis! Olemme käyneet Utahissa kahteen otteeseen ja silti meillä on vielä vaikka kuinka monta luonnonpuistoa näkemättä. Toisella kerralla pääsimme myös uimaan tähän lämpimään kraateriin. Olipahan sekin kokemus!

(BONUS) JORDANIA

Jordania bonuksena siksi, että se on itselleni vielä hieman arvoitus, enkä voi ihan täysillä sanoa, että se on kestosuosikki... vielä. Olen viettänyt siellä yhden päivän retkeillen Israelin puolelta Petraan. Se oli ikimuistoinen reissu jo siksikin, että "pääsin" erikoiskuulusteluun rajalla, mutta myös siksi, että Petra oli ihan uskomattoman upea.

Jordania on jäänyt mieleeni kummittelemaan, ja tekisi mieli tutustua maahan lisää. Olisi kiva ajella vähän ympäriinsä ja nähdä eri paikkoja sekä paikallista kulttuuria.

Minne sinä haluat palata aina vaan uudelleen ja uudelleen?

Tämä postaus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta, joten kaikki kuvat ovat Instagram -tililtäni, @paulagaston. Käythän seuraamassa! IGTT:n vetäjinä Suomessa toimivat matkablogit Vagabonda ja Travellover . Viinilaakson viemää -blogi löytyy myös Facebookista ja Twitteristä.

10 Matkakuvaa vuosien varrelta, vol 3

Paula Gaston

Aina aika ajoin blogeissa on näkynyt matkakuvahaasteita. Itsekin olen osallistunut pariinkiin otteeseen, ja postannut matkakuvia eri puolilta maailmaa. Toisten matkakuvia on kiva katsella, ja vielä kivempaa on kaivautua omiin vanhoihin albumeihin etsimään omia versioita kuvista. Sieltä tulvahtaa esiin aina niin paljon muistoja!

Tässäpä tulee nyt siis matkakuvani haasteeseen numero 3. Ensimmäiset matkakuva -jutut löydät täältä:

Kymmenen matkakuvaa vuosien varrelta

Kymmenen matkakuvaa vuosien varrelta, vol 2

KAIKKIEN AIKOJEN LEMPIOTOKSENI

Tästä kuvasta tuli nopeasti yksi lemppareistani. Omat rakkaat matkalla mukana! Nyt meillä on toki sitten yksi pienen pieni reissaaja lisää, mutta tässä kuvassa meitä oli vielä kolme. Kuva on otettu Japanin Narassa, Todaiji temppelissä, jonka sisällä asuu maailman suurin Buddha patsas. Temppeli kuuluu UNESCON maailman perintöluetteloon ja onkin kyllä upea rakennus.

YLLÄTTÄVÄ TILANNE

Kun lähdimme Japaniin, ajattelin, että haluan nähdä geishan. Sitten luin, ettei geishoja noin vain nähdä, eikä niitä ole jäljelläkään kuin parisen sataa. Eräänä iltana olimme kävelyllä kun ohitsemme vilahti nopeaakin nopeammin oikea geisha. Se hetki oli ihan taianomainen, enkä kerennyt tekemään yhtään mitään. Olimme tosi onnekkaita kun satuimme näkemään samana iltana useita geishoja matkalla töihin Kioton Gion -korttelissa. Sitä iltaa en unohda ikinä!

LÄHELTÄ LÖYTYNYT HELMI

Joulumatkallamme pysähdyimme yöksi Solvangin kaupunkiin täällä Kaliforniassa. Vaikka olin käynyt siellä kerran aiemminkin pyörähtämässä, olin yllättynyt miten paljon tykkäsin tästä Tanskalais -kaupungista. Käveleskelimme kaupungilla, pysähdyimme pikkukauppoihin ja aamupalaksi söimme tietenkin viinereitä. Täydellistä!

VALKOISTA HIEKKAA JA TURKOOSIA VETTÄ

Jos nopeasti täältä Kaliforniasta pitäisi jonnekin paratiisiin päästä, niin varmaankin suuntaisimme Havaijille. Siellä pääsee aina köllöttelemään hiekalle ja snorklaamaan turkoosiin veteen. Snorklaamiseen tuleekin melkein himo kun sitä ei pääse vähään aikaan tekemään. Kaikki upeat korallit ja värikkäät kalat ovat kertakaikkiaan niin upeaa katsottavaa. Tässä kuvassa ollaan Big Islandilla.

JOS PITÄISI AJATELLA SANAA VAPAUS, NÄEN TÄMÄN MIELESSÄNI

Olemme useamman kerran ajelleet Nevadassa, ja pahimmillaan tai parhaimmillaan näyttää tältä. Täydellinen vapaus tehdä mitä haluaa tai mennä mihin haluaa! Ei ketään muita. Autiomaan poikki ajaminen on kiehtovaa mutta samalla myös vähän pelottavaakin. Tällä matkalla ajoimme intiaani reservaatin läpi, näimme Joosuan puita ja villihevosia, sekä jouduimme lumimyrskyyn. Kaikenlaista voi sattua huitsin Nevadassa!

IDYLLISTÄ ELÄMÄÄ

Aika idyllistä oli tunkea itsensä Englannin pienimpään pubiin iltapäivä olusille. Ja pieneksihän se pubi kävi kun seitsemän hengen porukkamme yritti kaikki mahtua sisälle mutta hauskaa oli. Ja siis sitä idyllistä.

LUKSUSTA ON...

Luksusta on ehdottomasti päästä välillä lentämään business -luokassa, ja varsinkin jos lentoyhtiönä on All Nippon Airlines. Palvelu oli erinomaista ja ruoka päihitti monen ravintolan ruoan. Jos pääsisi aina lentämään näin, olisikohan sitä määränpäässä aina iloisena ja ilman jet lagia.

ARKKITEHTUURIA KAUNEIMMILLAAN

Pietarin Kristuksen ylösnousemuksen katedraali, eli Verikirkko, on yksi kauneimmista rakennuksista joita olen nähnyt. Tähän kategoriaan olisi löytynyt useita kuvia, esimerkiksi Japanista, mutta kallistuin nyt Venäjän puoleen. Pietarihan oli täynnä upeita rakennuksia sekä sisältä että ulkoa.

KATKERANSULOINEN MATKAMUISTO

Olen edelleenkin vähän katkera, että Israeliin ja Jordaniaan suuntauvalla matkallamme jouduin toistuvasti rajatarkastajien syyniin. Jordanian rajalla bussilastillinen matkailijoita odotti kun minua kuulusteltiin takahuoneessa. Kaikki meni lopulta hyvin ja matka oli onnistunut, mutta muistoja noista tarkastuksista ei ole aika kullannut. Tosin, nythän ne tuntuvat jänniltä seikkailuilta.

PAIKKA, JOSSA KÄYMISESTÄ ON VIERÄHTÄNYT LIIAN PITKÄ AIKA

Tähänkin kohtaan olisi löytynyt kuvia vaikka millä mitalla. Ihan mikä tahansa kuva Suomestakin olisi tähän nyt sopinut, sillä emme ole päässeet Suomeen pitkään aikaan. Vauvan syntymän takia olen ollut elämäni pisimmän rupeaman pois Suomesta. Valitsin kuitenkin kuvan Kemin Lumilinnasta, sillä siellä käynnistä on vierähtänyt todella monta vuotta. Olemme harvemmin Suomessa talviaikaan, ja joka vuosi mietin kuinka mukavaa olisi taas päästä käymään taas Lumilinnassa. No, eihän sitä tiedä vaikka ensi vuonna olisi talviloman aika.

Haaste on lähtenyt liikkeelle Enemmän kuin äiti -blogista (alunperin samaisen bloggaajan Journey Diary -nimisestä blogista). Mikäli haluat osallistua haasteeseen, voit koota omat kuvasi ja linkata postauksesi sitten alkuperäiseen haasteeseen. Ja mielellään minäkin niitä lueskelen, eli tähänkin kommenttikenttään voi postailla linkkejä haasteen eri versioihin, tai muuten vain jättää kivoja viestejä!

Tässä vielä kategoriat:

10. Paikka, jossa käymisestä on vierähtänyt liian pitkä aika

10 matkakuvaa vuosien varrelta, vol 2

Paula Gaston

Viime keväänä kirjoitin postauksen jonka aiheen oli 10 matkakuvaa vuosien varrelta. Oli hauskaa verestää muistoja vanhoilta reissuilta ja etsiskellä aiheeseen sopivia kuvia. Nyt tämä blogihaaste on herätetty taas henkiin uusin aihein, ja tässä alla omat haastekuvani:

KUVA LENTOKONEEN SIIVESTÄ

Tässä ollaan palaamassa kotiin Kaliforniaan Utahista upeassa auringonlaskussa. Tällä reissulla taidettiin vierailla Arches National Parkissa , Salt Lake Cityssä ja pääsimme myös uimaan lämpimään "kraateriin" Homestead Resortissa.

PARAS VAHINGOSSA ONNISTUNUT OTOS

San Francisco on tunnetusti sumuinen paikka. Kun merisumu saapuu yllättäen, se tulee todella nopeasti ja pahimmillaan koko Golden Gaten silta jää sumun alle. Tässä kuvassa yritettiin Suomen vieraiden kanssa viritellä perinteisiä matkamuistokuvia äkkiä ennen sumun saapumista. Ihan ei siihen keritty, mutta kuvista tulikin yllättäen aika hienoja kun osa sillasta oli sumussa ja osa näkyvissä.

MATKAKUVA, JOKA SAA HYVÄLLE TUULELLE

Minni Hiiren näkeminen oli tyttäreni suuri haave kun matkasimme Kalifornian Anaheimiin, Disneylandiin viime keväänä. Eihän tästä kuvasta voi siis muuta kuin tykätä!

LUONTOKUVA

Joitakin vuosia sitten vietin kuukauden Islannissa. Maasta jäi päällimmäisenä mieleen upea ja erikoinen luonto. Vierailuni jälkeen matkailu siellä onkin kuulemma räjähtänyt ihan käsiin, eli sain nauttia vielä Islannista vielä suht rauhassa. Kuvassa Skogafossin vesiputous.

KUVA YLÄILMOISTA

Tämä kuva on Sveitsin Baselista jossa kapusimme 242 porrasta Basel Minsterin kellotorniin. Sieltä oli hulppeat näkymät yli koko kaupungin.

POSTIKORTTIMAISEMA

Japanin Kioto on ollut yksi mieleenpainuvimmista matkakohteistani. Näkemistä siellä riittäisi kyllä varmasti toisellekin reissulle, mutta tämä Golden Pavillion upeine puutarhoineen tuli kyllä jo nähtyä.

KUVA MATKASEURASTA

Matkaseuraa on vuosien varrella ollut tietysti monenlaista. Ihan lapsena tietysti reissattiin omien vanhempien ja veljen kanssa, myöhemmin kavereiden kanssa. Nykyään matkaseurana on yleensä oma perhe joka suureni kesällä vielä yhdellä natiaisella. Kuvassa ollaan Japanin Narassa, Todai-ji temppelissä, jossa asustelee muun muassa jättiläisbuddha.

FIILISTELYKUVA PALMUN ALLA

Palmun alla kuvaa oli jostain syystä vaikeaa löytää. Ehkä en sitten hengaillekkaan kovin usein palmun alla vaikka niitä meillä täällä Kaliforniassa riittää. Palmut on muuten kumma juttu, sillä edelleenkin jaksan niitä aina ihastella vaikka minulla muutamaan suora näköyhteys joka olohuoneen ikkunasta. Tämä kuva on otettu jo jokunen vuosi sitten jollakin Los Angelesin reissulla.

HYVÄÄ HUOMENTA -KUVA

Yksi mieleenpainuvimmista aamiaisista! Pitkään odotettu matka Havaijin Big Islandille toteutui viime vuonna, ja muutaman tunnin aikaeron vuoksi heräilimme aina aikaisin. Se ei menoa haitannut sillä pääsimme aina valitsemaan aamiaisravintolasta parhaat paikat ja nauttimaan auringonnoususta.

LEMPIKAUPUNKINI

Lempikaupungiksi valikoitui San Francisco jonka kupeessa asumme, mikäs muukaan! Vaikka ihania kaupunkeja on kyllä maailma täynnä. Vaikeaa valita sitä lempikaupunkia kun kaupungit on kaikki niin erilaisia. Mutta San Franciscoon en kyllästy koskaan!

Mikäli joku haluaa osallistua tähän hauskaan haasteeseen niin alta voi kopioida 10 kohdan listan. Alunperin sen on julkaissut Journey diary. Olisi kiva jos jättäisit linkin omaan postaukseesi kommenttikenttään, ja linkkaisit omani juttuusi, niin päästään lukemaan mahdollisimman monia juttua aiheesta.

1. Kuva lentokoneen siivestä
10. Lempikaupunkini

Lempipaikkojani - Havaijin saaret

Paula Gaston

Tämä postaus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta, joten kaikki kuvat ovat Instagram -tililtäni,@paulagaston. IGTT:n vetäjinä Suomessa toimivat matkablogit Muru MouTravellover ja Scimbaco

Uskon, että ihmisellä voi monia lempipaikkoja. Kaikki kohteethan ovat jollain tapaa erilaisia ja niissä ihastuu eri asioihin. Mehän asummekin jopa aikamoisessa matkakohteessa; Kaliforniassa! Silti haaveilen usein pääseväni takaisin Kreikkaan tai Utahin osavaltion kansallispuistoihin. Mutta jos nyt saisin hypätä koneeseen niin se veisi minut takaisin Havaijille! Jo ensimmäisestä Havaijin matkasta lähtien minulla on ollut loputon Havaiji-kuume. Haluan sinne aina vaan takaisin, uudelleen ja uudelleen. Onneksemme asumme "suhteellisen" lähellä, vain noin viiden tunnin lennon päässä. Mutta eipä niitä Havaijin reissujakaan ihan joka välissä voi tehdä jos haluaa muutakin maailmaa nähdä, ja käydä Suomessa säännöllisin väliajoin. Silti se jyskyttää takaraivossa koko ajan.

HAVAIJIN SAARET

Havaijin saaret sijaitsevat Tyynellämerellä, ja ovat kokonaisuutena yksi Yhdysvaltojen 50:stä osavaltiosta. Saariin kuuluu kahdeksan pääsaarta, joista suurin on Big Island aka Havaijin saari. Oahun saaresta taas on kehkeytynyt Havaijin talouselämän keskus, ja osavaltion pääkaupunki Honolulu sijaitseekin juuri Oahulla. Oahu tunnetaan myös sen värikkäästä historiasta sillä sotilastukikohta Pearl Harbor sijaitsee siellä. Yksi suosituimpia saaria matkailun kannalta on myös Maui, jonka luonnon sanotaan olevan todella kaunista.

En ole itse päässyt vielä kokemaan kaikki Havaijin saaria, mutta moni on kertonut, että jokainen saari on omanlaisensa. Siksi haluan ehdottomasti vierailla mahdollisimman monella niistä.

MIKÄ HAVAIJISSA KIEHTOO

Eniten Havaijilla minua kiehtoo luonto. Näillä tuliperäisillä saarilla pääsee näkemään niin karua laavamaisemaa kuin trooppista paratiisiakin. Merivesi on aina lämmintä, ja uimaan pääsee upeiden värikkäiden kalojen ja rauskujen kanssa. Rohkeimmille järjestetään jopa retkiä sukeltamaan valaiden kanssa. Snorklatessa vastaan voi yllättäen tulla iso merikilpikonna, ja pieniä rapuja juoksentelee rantakivillä. Korallien kauneus on ihan uskomaton juttu!

Olemme vierailleet Havaijilla niin toimivalla tulivuorella, vihreällä hiekkarannalla kuin sademetsässäkin. Näillä saarilla elää jopa 1400 kasvilajia joita ei tavata missään muualla. Big Islandilla tavataan trooppisen ilmaston lisäksi kymmenen muuta ilmastotyyppiä, joten voi vain kuvitella kuinka monipuolista saaren luonto on. Mielenkiintoisen faktana voin kertoa, että näillä saarilla ei ole lainkaan käärmeitä!

Polyneesian saarten kulttuuri on jotenkin jännää ja eksoottista. Paikallisia ruokia pääsee maistelemaan ainakin Luau-juhlassa, tai etsimällä ravintolan, joka niitä tarjoilee. Itse tykkään katsella paikallista tanssia ja tutustua perinteisiin. On mukava myös jutella paikallisten kanssa ja kysellä siitä, millaista elämä saarilla oikein on. Havaijinkielikin sopii jotenkin hirmu hyvin suomalaisen suuhun, ja sanat on helppo lausua. Me kierrämme yleensä myös historiallisia paikkoja ja kansallispuistoja. Niistä saa hyvän käsityksen paikallisesta ajankulusta.

Kalifornialainen unelma on usein muuttaa eläkepäiviksi Havaijille. En usko, että se on meidän unelmamme, vaikka sillä välillä vitsaillaankin. Havaiji on koko Yhdysvaltojen kallein paikka asua, jopa kalliimpi kuin Kalifornia, ja taas mentäisiin vaan kauemmaksi Suomesta. Lisäksi saarilla eletään usein luonnon armoilla. Tsunamien ja hurrikaanien uhka on vuosittain todellinen, ja toimivista tulivuorista purkaantuva vulkaaninen kaasu; vog, on varsin epäterveellistä hengitettävää. Mutta lomapaikkana Havaijista en luovu! Sinne on ehdottomasti päästävä pian takaisin! Aloha!