Viinilaakson viemää

Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Vuoden 2018 parhaat ja paskimmat

Matkablogi Lifestyle-blogi Viinilaakson viemää

Matkablogi ja lifestyle-blogi Kalifornian auringon alta. Elämää, matkakokemuksia, ruokaa ja viiniä ympäri maailmaa. Soolo- ja perhematkailua.

Paula Gaston

Vuosi 2018 on ollut monella tapaa erilainen vuosi. Meillä on eletty pikkulapsen arkea samaan aikaan kun esikoinen on siirtynyt eskarista ekaluokalle. Sanomattakin on selvää, että se on asettanut haasteita aikatauluihin. Vuoteen on mahtunut niin iloisia tapahtumia ja onnistumisiakin, mutta myös useampia jäähyväisiä. Luontokin on asettanut kapuloita rattaisiin tänä vuonna. Matkailullisesti liikuimme enemmän autolla kuin vuosiin. Kunpa voisin yksiselitteisesti sanoa, että syynä on ollut lentopäästöjen vähentäminen. Mutta jos ihan rehellisiä ollaan, tässä elämänvaiheessa syynä on tainnut olla enemmänkin autoilun helppous, vaikka ympäristölliset asiat ovatkin olleet mielessä tänä vuonna enemmän kuin koskaan.

VUODEN KOHOKOHDAT JA RAPAKOT

Vuoden kohokohta oli meille ehdottomasti pitkä kuuma kesä Suomessa. Pitkästä aikaa pääsimme Suomeen ja vieläpä koko kesäksi. Saimme viettää aikaa läheisten kanssa ja nauttia yöttömän yön auringosta. Söimme puhdasta suomalaista ruokaa ja matkailimme kotimaata ristiin rastiin. Oli ihanaa olla taas tutuissa maisemissa ja itseasiassa kiertää Suomea sellaisissakin paikoissa joissa en ollut koskaan käynyt. Teimme myös ystävien kanssa reissun Venäjälle Viipuriin.

Ihanaa aikaa perheen kanssa Suomen kesässä

Viimeisin kohokohtamme oli matka Utahiin. Se oli todellakin bitter sweet, sillä meillä oli hieno reissu läpi Kalifornian ja Nevadan. Kävimme muun muassa Kuoleman laaksossa, Las Vegasissa, Hooverin padolla ja Utahin suola-aavikolla. Mutta matkan päätarkoitus oli viettää Kiitospäivää perheen ja sairastuneen iso-isoäidin kanssa. Isoäiti nukkuikin sitten ikuiseen uneen viikko vierailumme jälkeen, joten olemme kiitollisia, että saimme hänet vielä nähdä. Tänä vuonna olemme hyvästelleet muitakin ystäviä ja sukulaisia, sekä lemmikkikoiramme Hollyn. Olen ollut varsin onnekas, enkä ole joutunut usein luopumaan, joten vuosi on tuntunut siinä mielessä raskaalta.

Matka tuli siinäkin mielessä hyvään aikaan, että meidän lähtiessä Kaliforniaa ravistelivat historian pahimmat maastopalot. San Franciscon Bay Area täyttyi savusta ja mekin jouduimme linnoittautumaan sisälle. Koulut suljettiin ja kaikkia kehotettiin käyttämään hengityssuojaimia. Alla oleva kuva on syöpynyt mieleeni surullisena puolena Kaliforniassa asumisesta. Se nähtiin myös Ilta-Lehden tekemässä jutussa.

VUODEN UPEIN PAIKKA JA PAIKKA JONKA OLISI VOINUT JÄTTÄÄ VÄLISTÄ

Jos Suomen matkan lisäksi pitäisi valita vuoden mieleenpainuvin reissu, on se ehdottomasti laivamatka Channel Islandsille. Keväällä vietimme päivän Anacapan saarella jossa ei ole lainkaan asutusta, ja patikoimme siellä ympäriinsä. Maisemat olivat mielettömät ja näimme kasveja joita ei kasva missään muualla. Menomatkalla näimme ison parven delfiinejä ja pari valastakin. Ihan mahtava päivä! Suosittelen kaikille Kaliforniassa käyville!

Myös paikka jonka olisimme voineet jättää käymättä löytyy Kaliforniasta. Nyt joulun välipäiville oli mieheni perhe varannut meille ohjelmaa, ja yksi käyntikohteista oli Los Angeles Zoo. En vaan jotenkin osannut nauttia niistä tuokioista isojen villieläinten luona pienissä häkeissä. Väkisinkin kävi mielessä, että eläintarha oli jo parhaat päivänsä nähnyt, ja aitaukset olivat eläinten kokoon ja määrään nähden häiritsevän pieniä. Illalla eläintarha loisti jouluvaloissa joka olikin sitten taas ihan hauska tapahtuma. Siitä kirjoitinkin tällä viikolla oman postauksen.

Channel Islands kuuluu Amerikan kansallispuistoihin

VUODEN LUETUIMMAT JA VÄHITEN LUETUIMMAT JUTUT

Vähän yllättäen teitä lukijoita on kiinnostanut eniten todella henkilökohtainen juttu, eli postaus siitä miten olen tavannut mieheni lomamatkalla. Osallistuin tällä postauksella Momondon -kirjoituskilpailuun maaliskuussa. Luetuimmat jutut tulevat aina yllätyksenä. Harvemmin listalle yltää sellainen juttu jonka itse ajattelee olevan kiinnostavin.

Kohtaaminen joka muutti elämäni
Tippaamisen ABC Yhdysvaltojen matkalaiselle
Pala Amerikkaa Kokkolassa - Rock’n Roll Diner

Vähiten teitä lukijoita on tänä vuonna kiinnostanut

Ripaus Tanskaa Kaliforniassa - Ihastuimme Solvangiin

VUODEN PARAS JA HUONOIN MAJOITUS

Vuonna 2018 majoituimme monessa mukavassa paikassa, ja olikin itseasiassa vähän vaikeaa valita se “paras”. Itselleni jäi kuitenkin eniten mieleen Kalifornian San Louis Obispossa oleva Madonna Inn, jossa olen haaveillut yöpyväni jo pidempään. Madonna Inn on samaan aikaan ylellinen ja överi, ja se on tullut kuuluisaksi sen pinkistä ravintolastaan, sekä vessasta, jossa on pisuaarina vesiputous. Kuvia kaikista näistä löytyy täältä. Toinen mielenkiintoinen mutta täysin erilainen huone jossa majoituimme tänä vuonna, oli Radisson Blu Aleksanterin Rock'n Rose Room Helsingissä. Lisäksi San Franciscossa olimme InterContinental Mark Hopkinsissa, joka on yksi kaupungin todellisista luksushotelleista.

Kesän masentavin hotellikokemus tulee Suomen Lappeenrannasta. Scandic City Lappeenranta ei ollut ainoastaan ylihinnoiteltu tasoonsa nähden, mutta se myös loisti huonolla asiakaspalvelulla. Harvemmin kirjoittelen huonoista tai keskitason hotellikokemuksista, mutta tämä sai sen verran käyrän savuamaan, että kirjoitin siitä jutun heti tuoreeltaan. Onneksi sentään itse Lappeenrannan kaupunki osoittautui kivaksi kokemukseksi.

Huoneemme Madonna Innissä oli nimeltään China Flower

VUODEN TYKÄTYIN JA VÄHITEN TYKÄTYIN INSTAGRAM KUVA

Tämä kuva jonka nappasimme tänä jouluna San Bernardinon vuoristossa nousi nopeasti vuoden tykätyimmäksi kuvakssi Instagram -tililläni. Palasimme juuri takaisin vuorilta Etelä-Kaliforniassa kun näimme erikoisen auringonlaskun. Vuorilla olimme käymässä Crestlinen ja Lake Arrowheadin kaupungeissa joista kerron teille vähän myöhemmin lisää. Suomalaisena kun ei ole tottunut näkemään vuoria joka päivä, ne tuntuvat aina yhtä upeilta ja massiivisilta.

Vähiten tykkäyksiä on saanut kuva Kuusiston linnan raunioista Kaarinassa. Höh! Itse tykkäsin kuvasta, mutta olenkin puolueellinen, sillä kuvassa on myös vanhempi neitimme!

Seikkailujamme voi seurata Instagramissa @paulagaston

Vuosi 2018 ei ole ollut ihan “smooth sailing” mutta varmaan tällaisiakin vuosia tarvitaan, että osaamme arvostaa niitä elämän helppoja aikoja. Nyt on aika jättää tämä vuosi muistoihin ja suunnata katse tulevaan. Siitä lisää ensi kerralla! Näihin maisemiin ja tunnelmiin on hyvä päättää vuosi 2018. Haluan toivottaa kaikille teille oikein hyvää uutta vuotta ja kaikkea hyvää vuodelle 2019! Ei muuta kuin uusia seikkailuja kohti…