Viinilaakson viemää

Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Venäjälle Saimaan kanavaa pitkin

Matkablogi Lifestyle-blogi Viinilaakson viemää

Matkablogi ja lifestyle-blogi Kalifornian auringon alta. Elämää, matkakokemuksia, ruokaa ja viiniä ympäri maailmaa. Soolo- ja perhematkailua.

Paula Gaston

Kesälomareissullamme kiertelimme pääasiassa Suomea ristiin rastiin, mutta ehdimme sentään tehdä lyhyen pistäytymisen ulkomaillekin. Teimme nimittäin päiväristeilyn Saimaan kanavaa pitkin Venäjälle Viipuriin. Vaikka aamu alkoi aikamoisella vesisateella, perille päästyämme sateet olivat kaikonneet, ja matkallemme sattuikin sitten oikeastaan aika hieno päivä. Päivä oli kaikinpuolin mielenkiintoinen pistäytyminen entisajan historiaan ja nykypäivän elämään.

MATKA SAIMAAN KANAVAA PITKIN

Hyppäsimme aamulla m/s Carelian kyytiin Lappeenrannasta ja lähdimme Saimaan kanavaa kohti. Matka itsessään oli jo mielenkiintoinen sillä itse en ole koskaan matkustanut tällaista kanavaa pitkin. Saimaan kanavahan on avattu ensimmäisen kerran jo vuonna 1856, ja se on aika ainutlaatuinen kaistale koko maailmassa, sillä Suomi on vuokrannut alueen 50:n vuoden sopimuksella Venäjältä. Vastaavaa aluetta ei enää muualla ole. Matkan varrella on kaikkiaan kahdeksan sulkua, joista kolme on Suomen puolella ja viisi Venäjän puolella. Raja ylitetään Nuijamaanjärvessä. Vaikka kanavan pituus on vain reilut 40 kilometriä, matka kestää noin viisi tuntia tai enemmänkin. Matkavauhti on varsin hidasta, ja me esimerkiksi jouduimme pariin kertaan odottelemaan suluissa olevia muita veneitä. Kotimatka sitten sujuikin paljon jouhevammin.

Mälkiän sulku

Ulkomaan matkaa pukkaa jo pienestä pitäen

Korkeimman sulun pudotus on 12,4 metriä ja kanava itse on syvimmillään kuusi metriä syvä.

Maisemat Saimaan kanavalla ovat kauniina päivänä sangen hienot. Mennen tullen voi ihmetellä sulkujen toimintaa ja tietenkin rikkaiden venäläisten upeita taloja Viipurin lähistöllä. Aika ajoin voi bongata myös vanhan kanavan uuden ja isomman kanavan vieressä. Näimme matkalla myös liikkuvia saaria jotka välillä vaihtavat paikkaa. Saarien maa-aines on noussut ylös pohjasta mutta jokunen saarista on vielä kiinni puidensa juurista. Aika erikoinen ilmiö! Lisäksi vanhan Tuohimäen sulun kohdalla on kallioon kultakirjaimin tehty teksti ohi kulkevia keisareita varten; Nikolai I ja Aleksander II. Tekstin on tehnyt kuvanveistäjä I.A. Deneis ja se on sekä suomeksi, että venäjäksi. Harmikseni en ehtinyt napata niistä kuvaa.

Venäjän puolella oleva vartiotorni oli päässyt vähän ruostumaan

M/S CARELIA

M/s Carelialle mahtuu noin 200 matkustajaa ja matkat myydään Saimaatravelin kautta. Laivalla on kaksi ravintolaa; toinen ruokaravintola ja toinen kahvilatyyppinen ravintola A-oikeuksin. Lisäksi laivan yläkerroksessa on aurinkokansi. Me olimme varanneet laivasta ruokailun menomatkalla, joten päädyimme istumaan ravintolan pöydässä lähes koko matkan, sillä toiseen kattaukseen pöytäämme ei oltu myyty kenellekään. Ruoka oli oikein maittavaa, joten voin hyvin suositella ruokailua laivassa. Noutopöydässä oli tarjolla sekä kalaa että lihaa, salaattipöytä, ihanaa saaristolaisleipää ja muita leipiä, sekä ruokajuoma, kahvi ja jälkiruoka. Lapsille oli varattu vielä jäätelöt. Tulomatkalla emme halunneet syödä yhtä tuhdisti, joten tilasimme vain keitot. Keittokin oli ruokaisa kalakeitto leivän kera, joten jaksoimme sillä hyvin loppumatkan.

Laivasta löytyi myös pienen pieni lasten leikkihuone, mikä oli ihan kiva juttu, sillä matkassamme oli risteilyemännän mukaan tämän kesän ennätysmäärä lapsia. Mukanamme ollut risteilyemäntä piti sekä huolta matkustajista, että kertoi matkalla mielenkiintoisia tarinoita kanavan historiasta. Emäntämme oli suorastaan loistava persoona; välitön ja iloinen, ja näytti aidosti nauttivan työstään. Pidimme hänestä kovasti. Kotimatkalla hän veti myös pieni muotoista ohjelmaa kuten bingoa ja lapsille piirustuskilpailun. Muuna ohjelmana laivalla oli yhden miehen bändi. Ohjelma tulikin tarpeeseen sillä viisi tuntia mennen tullen kanavan katselua alkaa jossain kohdassa jo vähän kyllästyttää. Tosin loppumatkasta meitä kohtasi myös kaunis auringonlasku joten ihmiset siirtyivät taas ulkokannelle.

Laivassa oli myös pieni Tax-free myymälä jossa sai kätevästi vaihdettua myös ruplia.

VIISUMIVAPAA PÄIVÄ VIIPURISSA

Venäjällä voi vierailla viisumitta risteillen jos maissa ei viivy kauempaa kuin 72 tuntia. Olemme olleet vastaavalla risteilyllä Pietarissa ja nyt vierailimme siis Viipurissa. Tämä siksi, että mieheni ei ole Suomen kansalainen, ja viisumin saanti hänelle on vähän monimutkaisempaa kuin Suomen passilla. Viipurin risteilyllä risteilyemäntä piti infotilaisuuden laivan kahvilassa ennen maihinnousua. Hän kertoi maahantulomuodollisuuksista, ja siitä, miten laivasta tultaisiin ulos. Ensin lähtivät ne, jotka olivat varanneet kiertoajelun. Seuraavana pääsimme ulos me, jotka olimme liikkeellä omatoimisesti. Meille jaettiin kahvikupongit Viipurin Pyöreään torniin, sillä viisumivapaus edellyttää jonkinlaista ohjattua toimintaa maissa. Viimeiseksi maihin pääsivät ne, jotka jäivät Viipuriin yöksi, ja joilla oli kuljetus jonnekin hotelliin.

Infotilaisuus oli todella hyvä ja suosittelen kyllä kuuntelemaan kaikki emännän vinkit. Meille hän ennusti pientä kuulustelua takahuoneessa, sillä koko perheemme matkusti USA:n passeilla. Hän kuitenkin rauhoitteli sen olevan vain muodollisuus. Yllätykseksemme emme kuitenkaan kuulusteluun joutuneet vaan saimme tuossa tuokiossa passeihimme leimat. Infotilaisuudessa jaettiin myös maahantulokortit jotka piti täyttää ihan jokaisesta matkustajasta. Tullessa takaisin laivalle passit leimattiin, ja laukut läpivalaistiin. Aikaa maissa meillä piti olla kolmisen tuntia mutta koska laiva saapui perille myöhässä, kutistui aikamme pariin tuntiin. Se olikin tämän reissun ainoa miinuspuoli, josta ei mielestäni ollut missään mitään mainintaa. Jos lähtisin Viipuriin uudelleen, jäisin ehdottomasti sinne yöksi, sillä parissa tunnissa ei juurikaan ehdi rentoutumaan, vaan "juoksimme" keskustan tunnetuimmat rakennukset läpi.

Mutta siis hei, itse Viipurin kokemuksestamme oli tarkoitus kirjoittaa ihan oma postaus. Lisää siis tulossa pian!