Viinilaakson viemää

Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Upeiden vesiputousten Portland

Matkablogi Lifestyle-blogi Viinilaakson viemää

Matkablogi ja lifestyle-blogi Kalifornian auringon alta. Elämää, matkakokemuksia, ruokaa ja viiniä ympäri maailmaa. Soolo- ja perhematkailua.

Paula Gaston

Portlandin matkamme viimeinen etappi oli alkamassa. Alkumatkasta kiertelimme Washingtonin puolella St. Helensin tulivuorella sekä yövyimme rannikolla. Sen jälkeen suuntasimme Oregonin puolelle ja vierailimme muun muassa kansallispuistoissa, Seasiden kaupungissa ja Tillamookin juustotehtaalla. Nyt oli vihdoin aika tutustua itse Portlandin kaupunkiin ja sen ympäristöön.

FORT VANCOUVER

Pysähdyimme ensiksi Fort Vancouver Historic Sitellä joka on Portlandin vastarannalla, Vancouverin kaupungissa. Columbia joki erottaa ei vain nämä kaksi kaupunkia, vaan myös Oregonin ja Washingtonin osavaltiot toisistaan. Fort Vancouver on 1800-luvulla rakennettu entinen turkisten myyntipaikka. Vuosittain sinne saapui useita kauppalaivoja, ja turkiksia myytiin historian saatossa aina Kiinaan saakka.

Nykyään paikalle on rakennettu vanhan "linnoituksen" täydellinen jäljennös, ja siellä voi käydä kiertelemässä tutustuen samalla alueen historiaan.

Fort Vancouver

BONNEVILLE DAM

Ennen kierrosta itse Portlandin kaupungissa, päätimme tehdä pienen ajelun Columbia joen vartta pitkin. Ajoimme ensin Washingtonin puolta pitkin Bonnevillen padolle saakka. Tarkoituksena oli käydä tutustumassa itse patoon, ylittää sitten joki ja ajaa sitten takaisin Portlandiin joen vartta pitkin Oregonin puolta.

Bonnevillen pato on yksi Columbia joen yli 60:stä padosta. Se on otettu käyttöön vuonna 1937 ja sen pääasiallinen tehtävä on ollut tuottaa sähköä. Me pääsimme käymään padossa ihan sisällä saakka. Ihmettelimme konehuoneen lisäksi muun muassa "kalatikkaita", jotka täyttyvät kaloista yleensä kesän ja syksyn kuukausina. Joessa asuu useita eri lohi ja taimenlajeja.

Bonneville Dam

VESIPUTOUKSET

Padon jälkeen ylitimme joen Bridge of Gods -siltaa pitkin palaten näin takaisin Oregonin puolelle. Paluumatkamme alkoi. Koukkasimme kuitenkin moottoritieltä vielä vanhalle tielle nimeltään Historic Columbia River Highway, jonka varrella voi nähdä useita vesiputouksia ihan vaikka autosta käsin. Waterfall Tour Loop on kahdeksan eri vesiputouksen kierros jonka voi tehdä omaan tahtiin. Osaan putouksista on patikoitava hieman mutta useimmat näkyvät tielle saakka. Meillä ei valitettavasti ollut aikaa patikoimiseen ja vettäkin sateli paikoitellen, joten pysähtelimme vain isoimpien putousten kohdalle. Tänne olisi kiva kuitenkin palata joskus vielä takaisin ihan ajan kanssa.

Kuuluisin näistä kaikista putouksista lienee Multnomah Falls joka on samalla Oregonin korkein vesiputous. Se laskee upeana alas kahdessa eri laskukohdassa, ja on nähty muun muassa Twilight elokuvassa.

PORTLAND

Lopulta saavuimme myös itse Portlandin kaupunkiin. Pahaksi onneksi oli alkanut juuri sataa joten kiertelimme kaupunkia suurimmaksi osaksi autolla. Portlandissa asuu noin vajaa 2,5 miljoonaa asukasta tehden siitä Yhdysvaltojen 25. suurimman kaupungin. Vaikka vierailumme aikana satoikin runsaasti, Portland tuntui ihan mukavalta kaupungilta.

Parhaiten keskustasta jäi meille mieleen Chinatown. Se oli toki huomattavasti pienempi johon olemme tottuneet täällä San Franciscossa, mutta kuitenkin idyllinen. Viralliselta nimeltään Old Town Chinatown sisältää Chinatownin lisäksi Portlandin vanhan kaupungin osan, jonka vanhimmat rakennukset ovat vuodelta 1871. Käveleskelimme siellä aikamme ja lähdimme sitten kahville. Harmikseni hoksasin vasta kotona, että missasimme legendaarisen donitsileipomon nimeltä Voodoo Doughnut. Jos olet siis näillä kulmilla, älä unohda tsekata heidän donitsimyymälää.

Näin oli pitkä viikonloppumme tullut päätökseen, ja jouduimme suuntaamaan takaisin lentokentälle kotiin menoa varten. Tämä oli kiva irtiotto arjesta hyvässä seurassa!