Viinilaakson viemää

Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Muistojen maanantai: Pitkä viikonloppu Sveitsin Baselissa

Matkablogi Lifestyle-blogi Viinilaakson viemää

Matkablogi ja lifestyle-blogi Kalifornian auringon alta. Elämää, matkakokemuksia, ruokaa ja viiniä ympäri maailmaa. Soolo- ja perhematkailua.

Paula Gaston

Olen tallettanut kaikki tekemäni matkat muistojen kirjaan omassa sydämessäni. Aina välillä mieleen tulee joku vanha kokemus tai näkemäni paikka, syystä tai toisesta. Näen artikkeleita, joita on kirjoitettu paikoista joissa olen käynyt, tai mainoksia tutuista maista. Silloin kaikki muistot palaavat mieleen, ja olen usein ajatellut, että olisi kiva koota nekin tänne blogiin. Siitä syntyi Muistojen Maanantai -sarja, jossa joka maanantai käydään eri matkakohteessa vuosien varsilta. Ensimmäinen muisto on Sveitsin Baselista kuuden vuoden takaa. Onko tuttu paikka?

Pitkä viikonloppu Sveitsin Baselissa

On vuosi 2010. Nykyinen mieheni on tullut Suomeen käymään. Kotimatkallaan Kaliforniaan, hän pysähtyy asiakkaan luona Sveitsissä ja pienen mietinnän jälkeen päätän lähteä mukaan. Hän viettää Sveitsissä koko viikon, minä menen perässä keskiviikkona. Baseliin ei pääse Helsingistä suoraan vaan jouduin tekemään välilaskun Berliinissä. Iloisena yllätyksenä minua on vastassa shamppanjatarjoilu orkesterin kera. Ihmettelen, olenko vahingossa sattunut jonnekin VIP-loungeen. Ei, olen tietämättäni onnistunut varaamaan lipun Air Berlinin ihka ensimmäiselle lennolle Berliinistä Baseliin. Saamme lahjaksi suklaata, avaimenperiä, nalleja ja muita pieniä muistoesineitä. Matka ei voisi paremmin alkaa!

Illalla saavun pimeään Baseliin ja hyppään taksiin joka vie minut hotellille. Odotan jo innolla huomista jolloin pääsen tutustumaan kaupunkiin. Mies on tietenkin töissä, mutta onhan meillä sitten viikonloppuna aikaa kierrellä yhdessä. On helmikuu joten koko Sveitsi on harmaa ja sateinen.

Muutaman päivän aikana ehdimme kiertää kaikki kaupungin päänähtävyydet ja herkutella. Basel on Sveitsin kolmanneksi suurin kaupunki, ja siellä on vajaa 170 000 asukasta. Se sijaitsee kolmen maan; Sveitsin, Saksan ja Ranskan yhtymäkohdassa. Harmiksemme, emme päässeet käymään yhtymäkohdassa, ja haaveilemme Sveitsin kiertämisestä enemmänkin, mutta ehkä sitten joskus. Ehdimme kuitenkin nähdä kaupunkia aikalailla.

Spalentor

Kierrellessä Baselissa, ei voi välttyä tutustumasta sen keskiaikaiseen historiaan ja vanhaan kaupunkiin. Spalentor on yksi kaupungin kolmesta portista, jotka kuuluivat Baselia ympäröivään muuriin. Se rakennettiin vuoden 1356 maanjäristyksen jälkeen.

Spalentor sisäpuolelta

St. Alban-Tor on toinen kaupungin porteista

Basel Minster

Baselin kaupungin yksi suurin ylpeys lienee Basel Minster (Basler Münster), joka kohoaa kaupungin ylle ylväänä mäen päällä. Kävin kiertelemässä sen luona jo yksin eräänä päivänä, ja sitten seuraavana päivänä kiipesimme yhdessä mieheni kanssa 242 porrasta sen kellotorniin. Sieltä avautui upea näkymä yli Baselin ja Rein-joen. Kirkko ei meidän matkamme aikana ollut ihan kauneimmillaan, sillä sen ulkopuolella oli suuret telineet restaurointia varten. Se on rakennettu vuosien 1019 ja 1500 välillä romanttis-goottilaiseen tyyliin. Kirkon sisälle on haudattu ainakin Erasmus Rodderdamilainen, ja sen voi löytää osoitteesta Münsterplatz, Basel.

Sumuinen Basel ja Basel Minster

Maisemat ylhäältä - Basel Minster

Rathaus ja tori

Baselin torilla (Marktplatz) vanhassa kaupungissa kannattaa käydä kurkkaamassa mitä ihania paikallisia tuotteita on myynnissä. Me ostimme iltapalaksi juustoja, ja söimme ne patongin ja viinin kera myöhemmin. Torin vetovoimaisin rakennus on ehdottomasti Baselin kaupungintalo, Rathaus. Se rakennettiin suuren maanjäristyksen jälkeen joka ravisteli maata vuonna 1356. Sen massiiviset koristelut jatkuvat sisäpihalle ja sisälle saakka, joten kannattaa käydä kurkkaamassa silloin kun rakennus on avoinna.

Basel Rathaus

Historiallinen museo

Historiaan voi itse kaupungilla kiertelyn lisäksi tutustua myös historiallisessa museossa, Historisches Museum Basel. Kävin siellä kiertelemässä mieheni ollessa töissä, ja sen jälkeen kaupunkiakin katseli ihan erilaisin silmin. Museo on osoitteessa Barüsserplatz, Basel.

Kunstmuseum Basel

Hammering man Basel

Sadepäivän pitimiksi kävimme Baselin taidemuseossa. Se pitää sisällään Sveitsin kattavimman näyttelyn, ja taidetta muun muassa Rembrandtilta, Monetilta, Van Goghilta, Picassolta ja Chagallilta. Pidimme kovasti myös sveitsiläisen Arnold Böcklinin töistä. Kunstmuseum Basel löytyy osoitteesta St Alban-Graben 16, Basel.

Hammering Man

Hammering Man on amerikkalaisen Jonathan Borofskyn teos, joka on pystytetty Baseliin vuonna 1989. Se 13,5 metriä korkea ja sen käsi liikkuu sen vasaroidessa. Näitä samanlaisia teoksia voi löytää myös Frankfurtista ja New Yorkista. Kertoman mukaan tämä on Baselin ahkerin työntekijä. Taideteos on osoitteessa Aescgenplatz, Basel.

Biz building

Tämän erikoisen rakennuksen on suunnitellut arkkitehti Mario Botta. Sen sisällä toimii pankki, joten tyydyimme ihmettelemään sitä vain ulkoa käsin (Aeschengraben, Basel).

Biz

Tinguely

Tällä paikalla oli ennen muinoin Baselin vanha teatteri. Vuonna 1977 Jean Tinguely suunnitteli paikalle muistoksi suihkulähteen jossa on yhdeksän erilaista liikkuvaa hahmoa. Täytyy sanoa, että erikoinen oli!  Osoite on Theaterstrasse, Basel.

Muutaman päivän pituinen Sveitsin matka oli varsin onnistunut. Olisimme tietenkin toivoneet vähän parempaa säätä, mutta mitäpäs sitä talvella voi odottaakaan. Baselin kaupungin ehtii hyvin näkemään muutamassa päivässä, mutta meille jäi palava halu tulla takaisin Sveitsiin kiertelemään muitakin kaupunkeja ja luontoa. Viimeisenä iltana kävimme syömässä vähän paremmin useita palkintoja voittaneessa Gasthof zum Goldenen Sternen -ravintolassa. Tykkäsin, en ehkä ihan ollut sulaa vahaa ruokien suhteen, mutta meillä ei juurikaan ollut moitteitakaan. Ja ainakin jaettu jälkkärilautanen maistui!