Viinilaakson viemää

Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Suomen suurin hiekkalinna Lappeenrannassa

Matkablogi Lifestyle-blogi Viinilaakson viemää

Matkablogi ja lifestyle-blogi Kalifornian auringon alta. Elämää, matkakokemuksia, ruokaa ja viiniä ympäri maailmaa. Soolo- ja perhematkailua.

Paula Gaston

Palasimme Viipurista Saimaan kanavaa pitkin takaisin Suomen puolelle. Laivamme m/s Carelia saapui takaisin Lappeenrantaan myöhään illalla, emmekä halunneet enää lähteä tien päälle, joten jäimme yöksi Lappeenrantaan. Vähän vähemmän mairittelevasta hotellikokemuksestamme kirjoitinkin jo aiemmin. Seuraavana aamuna lähdimme tutustumaan itse kaupunkiin ennen kuin edessä oli siirtyminen Porvooseen.

Lappeenranta on itselleni tuttu ainoastaan Kuninkuusraveista, muuten en ole päässyt juurikaan tutustumaan itse kaupunkiin. Halusimme käydä katsomassa Suomen suurimman hiekkalinnan, joka oli rakennettu Lappeenrannan satamaan jo 15:sta kertaa, sekä kokeilla ainakin kuuluisia vetyjä ja atomeita.

SUOMEN SUURIN HIEKKALINNA

Lappeenrannan Hiekkalinna on rakennettu ensimmäisen kerran vuonna 2004. Linnaan menee kaiken kaikkiaan yli kolme miljoonaa kiloa hiekkaa, ja linnan päälle suihkutetaan puuliima-vesiseosta. Näin hiekkalinna kestää säässä kuin säässä. Linnaa tekemään saapuu yleensä kuvanveistäjiä useista eri maista, ja teema vaihtelee vuosittain. Tämän vuoden teemana oli Eurooppalainen kulttuuriperintö. Sen tiimoilta linnaan oli veistetty erilaisia kulttuurillisesti merkittäviä paikkoja, tai asioita, eri maista. Suomesta esimerkiksi mukaan olivat päässeet eri linnat. Hiekkalinnan korkeimmalla kohdalla komeilivat siis kaikki Suomen linnat lisänään Viipurin linna.

Ranska

Kunnon hiekkalinnassa täytyy olla tietenkin myös kappeli

Saimaan kanavan sulut jotka juuri näimme Viipurin matkallamme

Linnan alueella oli paljon muutakin tekemistä etenkin lapsille. Meitä houkutteli kukkopillien maalaus, mutta päätimme sitten, että siihen menee liikaa aikaa. Jonkusen laitelipun sentään pikkuneidillemme ostimme, ja hän valitsi pomppulinnojen ja muiden härvelien lomasta pienen junan, jolla hän pääsi ajelulle. Sitten olikin aika lähteä etsimään jotakin syömistä.

LOUNAAKSI VETYJÄ JA ATOMEITA

No mitä ihmettä oikeen ovat vedyt ja atomit? Ne ovat Lappeenrannan ihka oma juttu, joten pakkohan niitä oli sitten maistaa. Ja sataman vieressä sijaitseva tori on ihan paras paikka niiden maistamiseen, sillä torilla on useampi vety- ja atomikoju. Vedyt ja atomit ovat lihapiirakoita, joita on myyty jo 1960-luvulta lähtien. Atomin sisällä on mausteiden lisäksi joko keitettyä kananmunaa tai kinkkua, ja vedyn sisällä molempia. Piirakoita myydään vuodessa yli miljoona kappaletta. Tarinan mukaan torikauppias Taimi Laakko tarjosi omille lapsilleen lihapiirakoita kananmunalla, ja alkoi sitten myymään niitä myös torilla. Noihin aikoihin puhuttiin paljon atomipommeista, joten piirakka sai nimekseen atomi. Sen rinnalle syntyi myös vety.

Ja herkullisiahan ne olivat! Kannattaa kokeilla jos joskus Lappeenrannassa käyt!

HÖYRYLAIVOJEN JUHLAREGATTA

Meidän kesäpäivää ilostuttivat myös vanhat höyrylaivat. Höyrylaivojen regatta järjestetään Lappeenrannassa aina heinäkuun alussa, ja se sattui juuri samalle päivälle kun me olimme paikalla. Näimme laivojen saapuvan, ja pian ne olivatkin satamassa ja yleisölle avoinna. Myöhemmin laivat suuntasivat kohti Savonlinnaa.

Lappeenranta näyttäytyi meille oikein kivana pikkukaupunkina jossa ainakin nyt oli paljon tapahtumia meneillään. Sitten oli aika siirtyä seuraavaan paikkaan.