Viinilaakson viemää

Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Miltä näyttää Kalifornian Pacific Coast Highway kaatosateessa

Matkablogi Lifestyle-blogi Viinilaakson viemää

Matkablogi ja lifestyle-blogi Kalifornian auringon alta. Elämää, matkakokemuksia, ruokaa ja viiniä ympäri maailmaa. Soolo- ja perhematkailua.

Paula Gaston

Sen Kalifornian kuuluisan rantatien, Pacific Coast Highwayn eli Highway 1:n, ajaminen on monen suuri unelma. Aurinko paistaa ja meri pauhaa tien vieressä. Toisella puolella on upeita vuoristoja ja välillä puikkelehditaan punapuiden välistä. Matka kestää ja kestää kun koko ajan pitää pysähdellä rannoille, tai ottamaan kuvia, tai ihailemaan maisemia. Kaikkihan tietenkin pysähtyvät Big Suriin. Siellä voi käydä patikoimassa tai syödä lounasta terassilla joen rannalla. Linnut hyppelevät ravintolan pöydille. Joessakin on aurinkotuolit joissa voi käydä lepuuttelemassa väsyneitä jalkoja ja nauttimasta Kalifornian loputtomasta auringosta...  Eeeh, WRONG! Aina ei mene kauniiden säiden tilaus perille vaan tulipa ensimmäistä kertaa ajettua Highway 1 vesisateessa.

Tältähän sen pitäisi näyttää ja näytti edellisellä kerralla:

Heti kun lähdimme Montereystä Pebble Beachiltä vieraidemme kanssa alkoi ripottelemaan vettä. Ripottelu muuttui pian kaatosateeksi ja kaikkea mahdollista siltä väliltä. Ei tarvinut pysähdellä. Eikä tarvinut ottaa kuviakaan joka välissä. Sen sijaan päästeltiin eteenpäin siinä toivossa, että sade jossain kohdalla taukoaa. Ei tauonnut. Jossain välissä vastaan tuli lumiaura. Miksi? Siksi, että korkeilta kallion reunamilta tippui kivenmurikoita tielle sateen vuoksi ja aura-autolla niitä ajettiin pois tieltä. Todistimme useammankin kiven vyörymisen ja tippumisen, ja aloin jo toivomaan että olisimme pian perillä Morro Bayssä. Tai ainakin ennen kuin joku näistä kiven murikoista tulisi auton katosta läpi.

Sen verran pysähdyimme Bixby Bridgellä, että saimme muutaman pikaisen kuvan napattua. Silta on avattu 1932 ja se on yksi maailman korkeimmista betonisilloista. Tammikuussa saimme ikäväksemme lukea suomalaisesta base-hyppääjästä joka kuoli juuri tällä sillalla.

Muutama muukin kuva matkalta vaikka satoikin vettä:

Juuri ennen Morro Baytä on pieni kylä nimeltään San Simeon. Pysähdyimme Elephant Seal -rannalle katselemaan valtavan kokoisia elefanttihylkeitä jotka ovat asustaneet siellä vuodesta 1990 lähtien. Ne ovat vallanneet kokonaisen rannan ja ovat aika hauskoja katseltavia. Kuvat ovat seuraavalta päivältä jolloin palasimme takaisin rannalle ilman vesisadetta. San Simeonissa on myös Hearst Castle -niminen kartano joka kiinnosti meitä kaikkia. Niinpä päätimme, että voisi olla hyvä yöpyä täällä ja ostaa liput aamun kartanokierrokselle. Löysimmekin pian hotellin ja kävimme syömässä illallista meksikolaisessa ravintolassa.

Nukkumaan mennessä pikkuneiti alkoi valittamaan huonoa oloa. Pian tuli oksennus ja siitä eteenpäin halailtiin sitten ämpäriä noin tunnin välein aamuyön tunteihin asti välillä torkkuen. Mahtavaa! Mitähän vielä tällä reissulla voisi tapahtua?

VINKKEJÄ ROUTE 1 VALLOITUKSEEN

• Highway 1 kulkee Kalifornian päästä päähän joten suunnittele mistä aloitat ja minne saakka haluat ajaa
  • Varaudu siihen, että olet suurimmaksi osaksi puhelinverkon ja internetin ulkopuolella. Ota siis selvää missä paikoissa voit yöpyä tai tee varaukset etukäteen
  • Highway 1 on suosittu road trip kohde varsinkin kesällä, joten hotellit ovat usein täynnä ja ne ovat tasoonsa nähden kalliita
  • Varaa riittävästi aikaa sillä haluat varmasti pysähdellä useammin kuin normaalilla maantiellä
  • Seuraa opasteita niin että tiedät kuinka pitkästi on  seuraavaan tankkauspisteeseen, välimatkat ovat paikoitellen pitkiä
  • Jos autosi on ainoa laatuaan parkkipaikalla, älä jätä arvotavaroita autoon kun lähdet samoilemaan rannoille
  • Nauti Kalifornian auringosta mutta muista suojautua ja pitää mukana aina runsaasti vettä