Viinilaakson viemää

Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Ihana Point Reyes Kaliforniassa

Matkablogi Lifestyle-blogi Viinilaakson viemää

Matkablogi ja lifestyle-blogi Kalifornian auringon alta. Elämää, matkakokemuksia, ruokaa ja viiniä ympäri maailmaa. Soolo- ja perhematkailua.

Paula Gaston

Viime maanantaina Yhdysvalloissa vietettiin Memorial Day:tä jonka tiimoilta muisteltiin sodissa menetettyjä maanmiehiä. Moni käyttää tämän pitkän viikonlopun matkustamalla oman perheen luo tai viemällä perheen jonnekin pienelle lomalle. Meidänkin oli tarkoitus tehdä viikonloppureissu Mendocinoon, Kalifornian rannikolle meistä vähän pohjoiseen. Heräsimme kuitenkin tähän mahdollisuuteen niin myöhään, että kaikki majoitusvaihtoehdot olivat jo menneet.

Päätimme lopulta tehdä päiväreissun Point Reyesin rannikkoalueelle joka on San Franciscosta vain 50 kilometriä pohjoiseen. Point Reyesin alue on sen verran merkittävä, että se on päässyt osaksi kansallispuistosysteemiä ja sen luonto on siltä osin suojeltua (Point Reyes National Seashore). Alueella on useita patikkareittejä, rantoja ja upeita maisemia. Kannattaa etukäteen suunnitella mitä Point Reyesissä haluaa nähdä sillä puisto on sen verran iso ettei kaikkea pysty näkemään yhdessä päivässä.

Me saavuimme alueelle sen keskiosasta idästä ja ensimmäinen pysähdys oli Point Reyes Stationin pikkukylä. Kävimme hakemassa kylmälaukun täytteeksi leivät delistä ja kysyimme ajo-ohjeita visitor centeristä joka oli pääkadun varrella. Point Reyes Station on kiva paikka jos haluaa käydä lounaalla tai lasillisella, mutta se on aina täynnä ihmisiä ja parkkipaikkaa on vaikea löytää. Tämä visitor center on kaupungin oma ja käytännössä vain leikkimökin kokoinen, heillä ei ollut meille antaa edes alueen karttaa saati että sieltä olisi löytynyt sisävessoja. Suosittelen käyntiä kansallispuistojen omassa visitor centerissä ihan Point Reyes Stationin ulkopuolella. Siellä voi tutustua alueen eläimiin näyttelyn muodossa, saada vinkkejä puistonvartijalta tai käydä kirjakaupassa ostamassa luontoaiheisia kirjoja tai matkamuistoja. Kartan kanssa meidänkin oli sitten paljon helpompi jatkaa päivää sillä puhelimen kartta ei tässä vaiheessa enää toiminut. Visitor centeriltä lähtee myös useita patikka- ja ratsastusreittejä.

Point Reyesin kiistatta suosituin nähtävyys on vuonna 1870 rakennettu majakka. Majakalle on kavuttava noin 300 porrasta joten siinä tulee samalla suoritettua myös päivän kuntoilut. Kun on kiivennyt portaat alas avautuu edessä upea Tyynimeri ja maisemat rantaviivaa pitkin. Täältä voi hyvällä tuurilla bongata myös valaskaloja uiskentelemassa ja läheisessä rantapoukamassa makoilee usein merileijonia. Majakka on osin avoinna, eli sen sisään pääsee hetkellisesti tuulen suojaan. Muutoin kannattaa varautua pitkähihaisen paidan kera sillä majakalla tuulee aina. Kun kuvat on otettu, on aika lähteä kapuamaan ne samat 300 porrasta ylöspäin. Välillä on pysähdyttävä ottamaan henkeä ja välillä ohitetaan niitä muita jotka ovat pysähtyneet samasta syystä. Käynti majakalla on kuitenkin joka hikipisaran arvoista.

Viime visiitillä Point Reyesille me ajoimme tämän alueen ohi ja patikoimme ihan puiston pohjoiskärkeen. Tomales Point on niemenkärki joka on meren ja Tomales lahden välissä. Maisemat patikkapolulla ovat upeat ja matkalla voi nähdä muun muassa Tule elks eli Saksanhirven näköisiä Kalifornian asukkeja. Niiden luultiin jo kuolleen sukupuuttoon mutta kanta saatiin elvytettyä. Näitä eläimiä ei tavata muualla kuin Kaliforniassa eli voidaan sanoa, että ne ovat aika harvinaisia. Me näimme myös paljon erilaisia lintuja ja maaoravia. Ylhäältä penkereeltä oli näkymä alas upeille rantapoukamille. Joihinkin oli aikamoinen pudotus eli reunalla piti seisoskella varovaisesti, joihinkin olisi päässyt alas polkua pitkin ja muutamasta varoiteltiin, että nousuveden aikaan ranta täyttyy vedestä ja sinne voi huomaamattaan jäädä loukkuun. Me emme kuitenkaan ehtineet rannoille sillä halusimme käydä ihan niemen kärjessä.

Silloin pysähdyimme kotimatkalla myös San Augustinen kylään syömään. Ostimme leivät delistä (Inverness Market) ja kävelimme rakennuksen vieressä oleville penkeille kunnes huomasimme, että sen takaa avautui maisema josta olin nähnyt kuvia. Point Reyesin venehylky makasi siinä Tomales Bayn rantaviivalla. Tämä ei suinkaan ole alueen ainoa hylky sillä useat veneet ovat uponneet näihin aaltoihin. Olen iloinen että satuimme näkemään hylyn silloin, sillä tämän vuoden helmikuussa kuulin, että se oli joutunut vandalismin kohteeksi ja paloi tulipalossa. En ole ihan varma onko sen jäänteet vielä tässä paikassa vai onko vene siirretty jonnekin. Tosi harmillista!

Tällä käyntikerralla halusimme viettää aikaa rannalla. Visitor centerin pysähdyksen jälkeen ajoimme Drakes Bay:llä olevalle Limantour rannalle. Rantaviivaa on täällä silminkantamattomiin ja kovasta aallokosta huolimatta moni oli uimassa. Me tyydyimme syömään eväitä hiekalla ja etsiskelemään simpukan kuoria. Pikkuneidillä tietenkin oli hauskaa juoksennellessa edestakaisin ja tehdessä hiekkakakkuja.

Meillä on Point Reyesissä vielä monta paikkaa näkemättä joten palaamme sinne varmasti vielä uudelleen. Alueella on useampi pikkukylä joissa on palveluita, motelleja mikäli haluat yöpyä ja kolme kansallispuistojen visitor centeriä. Jos San Franciscon kaupunkimaisema alkaa kyllästyttää, ei muuta kuin nokka kohti pohjoista ja reitti punapuumetsien läpi Point Reyesiin on takuu varmasti ikimuistoinen!

Tämä postaus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta jonka isäntinä toimivat Travellover, Rimmalaura ja Muru Mou.