Viinilaakson viemää

Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Dinosaurusten jalanjäljillä Utahissa

Matkablogi Lifestyle-blogi Viinilaakson viemää

Matkablogi ja lifestyle-blogi Kalifornian auringon alta. Elämää, matkakokemuksia, ruokaa ja viiniä ympäri maailmaa. Soolo- ja perhematkailua.

Paula Gaston

Tuon hääaiheisen postauksen jälkeen aloin miettimään, että voisin toki kertoa muutenkin meidän Utahin matkasta. Näimme nimittäin niin monta hienoa paikkaa jo ennen häitä, että olisin taas kerran voinut jäädä Utahiin pidemmäksikin aikaa.

Lensimme siis Salt Lake Cityyn josta lähdimme vuokra-autolla etelää kohti Moabin kaupunkia. Pysähdyimme matkalla lounaalle sukulaisten luo ja muutenkin matkaa oli sen verran paljon, että olimme perillä vasta iltapimeällä. Moab on tosi pieni kaupunki keskellä vuoria, joka elää pelkästään matkailun turvin. Kaupungin molemmilla puolilla on isot kansallispuistot, eikä lähellä ole muita kyläpahasia joissa voisi majoittua. Niinpä myös hinnat ovat sen mukaiset. Maksoimme keskitasoisesta motellista käytännössä hotellihuoneen hinnan mikä vähän hirvitti, mutta lopulta olimme kuitenkin majoitukseen ihan tyytyväisiä.

'

Aamupalan jälkeen suuntasimme ostamaan vettä ja evästä, sillä suunnitelmissa oli viettää koko päivä Arches National Parkissa. Archesiin on Moabista ihan kivenheitto matkaa, noin viisi minuuttia, mikä helpottaa kovasti vierailua. Ei tarvitse nousta ihan kukonlaulun aikaan päästäkseen perille, varsinkin kun olimme kuulleet, että Arches on erittäin suosittu puisto jossa parkkipaikat täyttyvät tosi nopeaan. Visitor Centerissä käytyämme, lähdimme innolla etsimään niitä archia eli vuoreen kallioon syntyneitä kaaria.

Arches National Parkin päänähtävyys on Delicate Arch (=hauras kaari) joten aloitimme seikkailun sieltä. Pelkäsimme, että myöhemmin emme pääse parkkeeraamaan lähelle ja tiesimme, että kaarelle on aikamoinen patikkamatka. Parempi siis hoitaa rasittavammat lenkit aamulla kun vielä on viileämpää emmekä ole niin väsyneitä. Ja kyllähän se melkoinen kävely olikin. Menomatka oli ylämääkeen ja tulomatkalla aurinko porotti jo täydeltä terältä. Meillähän mukana on yleensä myös kolmevuotias neiti jota mieheni sitten välillä kantoi reppuselässä. Onneksi oli iso pullo vettä ja paljon aurinkorasvaa repussa. Kuten aina kansallispuistoissa, kaikilla vastaantulijoilla ei tunnu olevan kunnollista varustusta mukana. Ollaan matkassa rantasandaaleilla ja ilman vettä, ja yleensä vielä lasten kanssa. Niinpä taas kerran pysähdyimme antamaan yhdelle lapsiperheelle aurinkorasvaa. Maalaisjärki hoi!

Delicate Arch oli todella näkemisen arvoinen. Vähän hirvitti keikkua kallion reunalla että pääsisi kaaren alle käymään, mutta se kannatti! Tämän kaaren näkee myös tienvarrella olevalta näköalapaikalta jos ei halua patikoda mutta sitten ei olisi päässyt ihan lähelle. Oli hieno kokemus. Patikkamatkalla Delicate Archille näkee myös muutaman vähän pienemmän kaaren ja historiallisia kalliopiirroksia.

Eväiden syönnin jälkeen jatkoimme kierrosta puistossa lähinnä autolla. Sen verran kuuma aurinko verotti jo voimia, että jaksoimme enää tehdä vähän lyhyempiä lenkkejä kaaria katsomaan. Ja niitähän riitti. Erilaisia kaaria on yli 2000 ja siihen päälle kaikki muut hienot kivimuodostelmat.

Seuraavana päivänä suuntasimme Canyonlandsin kansallispuistoon. Emme oikein tienneet mitä kaikkea odottaa muuta kuin nimensä mukaisesti, kanjoneita. Autoilu Canyonlandsin kuuluisimmille nähtävyyksille oli meille sopivin ratkaisu koska meidän oli vielä ajetteva illalla pohjoiseen Midwayhin saakka. Varmaan tässäkin puistossa voisi viettää koko päivän jos ajelisi tai patikoisi jonkun kanjonin pohjalle, mutta tärkeimmät paikat puistossa ehtii näkemään puolessakin päivässä. Me tyydyimme tällä kertaa katselemaan kanjoneita ylhäältä ja teimme yhden pienen patikkaretken yhtä kivikaarta katsomaan. Mielettömän kokoisia nämä kanjonit! Valokuvat eivät tee oikeutta sille miltä ne todellisuudessa näyttivät. Näissä maisemissa oli kuvattu muuten monta monta elokuvaa, muun muassa loppukohtaus Thelma ja Louiseen.

Moabin visitor centerissä meille kerrottiin ensimmäisenä iltana, että lähistöllä on useita paikkoja joissa voi nähdä dinosaurusten jälkiä. Se on jotenkin ihan mieletöntä! Ennen viime kesää, jolloin olimme ensimmäistä kertaa Utahissa, en ollut edes ajatellut että sellaisia on olemassa. Silloin näimme muutamia museossa mutta nyt meillä oli mahdollisuus nähdä niitä ihan luonnossa. Se tuntui jotenkin uskomattomalle. Pienen etsinnän jälkeen löysimme yhden maailman uusimmista dinosauruksen jälkilöydöistä. Ja siellä ne vain olivat, maassa, ilman minkäänlaista vartiointia ja suojaa. Ne oli löydetty pari vuotta sitten ja savi johon ne olivat painautuneet, oli erittäin haurasta. Opas kyltit kertoivat meille niiden tarinan ja kuljimme merkittyä polkua pitkin, mutta mikään ei olisi estänyt meitä hyppäämästä tarkastelemaan niitä lähemmin. Paikalla ei edes ollut ketään muita kuin me. Ihmettelimme, että tällainen löytö voidaan vaan jättää oman onnensa nojaan vesi-ja lumisateiden syötäväksi, ja matkailijoiden tallomaksi. Mahtava paikka!

Loppuloma menikin sitten Midwayssä ja Salt Lake Cityssä. Siitä lisää ensi kerralla!

VINKIT ARCHES NATIONAL PARKIN VIERAILULLE

• Jos aiot yöpyä lähistöllä, ole ajoissa asialla. Moabin ja lähialueiden hotellitarjonta on todella rajallinen ja ne ovat keväästä syksyyn lähes täynnä
  • Varaa mukaan paljon vettä, aurinkorasvaa, aurinkohattu ja jotain evästä. Puisto on iso eikä siellä ole ravintoloita tai vesipisteitä
  • Lähde ajoissa liikkeelle. Parkkipaikat ovat rajalliset ja kaikki haluavat nähdä samat nähtävyydet
  • Talvella Arches National Park on lumen peitossa. Varaudu sen mukaisesti
  • Canyonlands National Park on ihan Arches National Parkin lähellä. Kannattaa siis varata vähintään kaksi päivää tämän alueen tutkimiseen