| |

Keilapalloja rannalla – Bowling Ball Beach, Kalifornia

Kotimatkalla Fort Braggistä ja Mendocinosta, päätimme pysähtyä Bowling Ball rannalla. Ranta on saanut nimensä siitä, että se toisessa päässä on kymmeniä pallon muotoisia kiviä riveissä. Myös tämä ranta löytyy Highway 1:sen varrelta Pohjois-Kaliforniasta.

Bowling Ball Beach sijaitsee Schooner Gulch State Beachin pohjoisosassa, ja on hiukan haasteellinen löytää. Google Mapsissäkin se oli merkattuna väärään kohtaan, mutta reippaana reissaajana siirsin sen tietenkin sinne minne se kartalla kuuluu. Tärkeintä on ensin löytää kartalta Schooner Gulch State Beach, ja rannan parkkipaikalta löytää oikea polku Bowling Ball Beachille, sillä tämä ranta on aika iso.

Pohjoisesta alaspäin tullessa, Point Arenan majakan jälkeen tie mutkittelee aikamoisesti, ja pysähdyspaikka tulee yllättäen ison mutkan jälkeen. Paikalla on pari kylttiä, joita ei helposti tieltä huomaa. Niiden edessä on tilaa muutamalle autolle. Tien toisella puolella alkaa soratie jonka varrelle voi myös parkkeerata. Kyltissä on kuva ranta-alueen kivistä, mutta ei erillistä mainintaa miten ne löytää. Kävelimme ensin kyltin johdattamana kauniiseen rantapoukamaan, jossa joku kertoi meille, että kivet ovatkin rannan pohjoisosassa. Lähdimme sitten toista polkua pohjoiseen, joka veikin meidät vain korkealla kallion kielekkeelle. Ranta ei ole yhtenäinen vaan on seurattava polkuja päästäkseen toiseen päähän rantaa. Kielekkeeltä palasimme pettyneenä autolle, kunnes huomasimme vielä yhden yksinäisen polun ihan parkkipaikan toisessa reunassa ilman minkäänlaisia kylttejä. Päätimme kävellä sitä vähän matkaa jotta näemme minne se johtaa. Sitten näimme rannalle vievät tikkaat joista olin etukäteen lukenut, ja tiesimme, että olemme oikeassa paikassa.

Portaiden jälkeen on vielä kiivettävä tikkaita pitkin alas.

Tikkaiden alapuolella makasi kuollut rantakäärme. Lähdimme kävelemään pohjoiseen päin kunnes tulimme pienelle majalle. Joko joku oli yöpynyt täällä, tai pitänyt täällä jonkinlaisia juhlia. Ranta oli kuitenkin ihan autio. Aaltojen lomassa näimme joitakin pallon muotoisia isoja kiviä, ja tiesimme heti, että emme tule näkemään Bowling Ball Beachiä siinä loistossa mitä olimme kuvissa nähneet. Olimme nimittäin paikalla aivan väärään aikaan päivästä. Pääosa kivistä on nähtävissä vain laskuveden aikaan, joka olisi ollut joko aikaisin aamulla tai myöhään illalla, ja se ei nyt millään osunut aikatauluumme vaikka kuinka yritimme.

Laskuveden aikaan rannalle ilmestyy useampi pitkä rivi pyöreitä kiviä. Ne ovat tulleet esiin kalliosta eroosion mukana, ja ovat kalliossa olevia kovia kohtia joita tuulet ja aallot eivät ole saaneet rikki. Näky on erikoinen, sillä kivet ovat kauniissa rivissä ja kaikki saman kokoisia. Harmitti, että emme nähneet niistä kuin muutaman, mutta löysimme kyllä paljon pienempiä keilapalloja. Eroosio on hakannut kiviin jopa reiät sormille kuten oikeissakin keilapalloissa on. Myös kallion seinämät olivat saaneet osansa aaltojen ja tuulen käsittelystä. Ylhäällä kallion reunalla oli muutama puita odottamassa omaa putoamisvuoroaan, hui. Mietin kuinkahan kauan ylhäällä olevassa talossa voidaan asua, ennen kuin maa sen alta sortuu.

Muutama keilapallo ja vielä hiomaton kivi tuli näkyviin, mutta oikeat pallot olivat vielä veden peitossa.

Kurkkaa tästä miltä rannalla olisi näyttänyt laskuveden aikaan.

Uusia palloja muodostuu edelleen. Ne ovat kallion kovempaa ainesta, jota eroosio ei saa rikottua.

Nautimme rantaelämästä pari tuntia, ja näimme pari hyljettäkin uiskentelemassa rannan lähellä. Meidän lisäksi paikalle eksyi vain yksi hollantilainen pariskunta, jotka lähtivät pian pois kun kerroin, että kivet nähdäkseen on tultava laskuveden aikaan. Meillä oli kuitenkin mukavaa ennen pitkää automatkaa kotiin, ja pikku neitikin nukahti autoon rannalla leikkimisen jälkeen nopeasti.

VINKIT BOWLING BALL RANNALLE:

• Pohjoisesta etelään päin ajaessa, ala katselemaan tien reunassa olevia kylttejä Point Arenan majakan jälkeen. Kyltin edessä on yleensä autoja parkissa, joten sitä voi olla vaikea nähdä.
  • Parkkipaikalta valitse pohjoisin polku jonka löydät, ja joka kulkee peltoaukean ja metsän läpi. Lopulta mennään tikkaita pitkin alas rannalle.
  • Rannalle päästäkseen joutuu vähän kiipeilemään, joten sinne voi olla vaikea päästä ihan pienen lapsen kanssa tai liikuntaesteen kanssa. En ole ihan varma, pääseekö rannalle jotain muutakin polkua pitkin laskuveden aikaan.
  • Kävele rantaa pitkin pohjoiseen kunnes alat näkemään pyöreitä kiviä rivissä.
  • Tarkista etukäteen milloin on laskuvesi, sillä kiviä ei näe nousuveden aikaan. Laskuvesi on kaksi kertaa päivässä ja aikataulut voi nähdä täältä
  • Varo kallion päältä tippuvia kiviä ja oksia. Eroosio on näkyvissä joka puolella tällä rannalla.

Samankaltaiset artikkelit

0 Kommenttia

1. Erittäin mielenkiintonen paikka ja noi kivet on todella mielenkiintosen näköisiä:) varmaan ois ollu ihan huikee paikka laskuveden aikaa mut näittehän te tossaki suuntaan antavaa ainakin;) ihana postaus!:)

1. Kiitos 🙂 Harmitti kyllä vähän, että ei satuttu laskuveden aikaan. Ehkä joskus sitten jos satutaan noille kulmille takaisin.

2. Kylläpä on jälleen mielenkiintoinen ranta! Kivoja vinkkejä. Kalifornian roadtrip pitäisi vielä ehdottomasti toteuttaa. Olen kulkenut siellä vain bussilla esim. LA-SF ja silloin ei pysty oman aikataulun mukaan pysähtyä… Vielä joku kerta ja otan sun vinkit kyllä talteen! 🙂

1. Kyllä roadtrip omalla autolla on ainoa "oikea" tapa täällä kulkiessa. Silloin saa pysähdellä ja tehdä vähän mutkiakin matkaan.

3. Mielenkiintoinen juttu – ja hyvä ajoitus, just tässä ohessa tekstailen kaverille ja mietittään matkaa Kaliforniaan !

4. Tykkään näistä sun postauksista, kun näissä on tosi usein juttuja vähemmän tunnetuista jutuista. Vuorovesi on hankala ymmärtää, se kun ei käyttäydy jotenkaan loogisesti. Tiedän että se liittyy kuun ja auringon sijaintiin suhteessa maahan. Mutta miksei se noudata vuorokausirytmiä?

1. Kiitos 🙂 Niin, en osaa sanoa tuosta vuorovedestä, se on kummallinen juttu. Vähän kuin sekin, että miksi joka seitsemäs aalto on isompi, vai onko? Me tarkistimme etukäteen mihin aikaan laskuvesi on joten tiesimme jo rannalle mennessä, että emme osuneet sen ajankohtaan.

1. Tämä ranta oli sen verran piilossa, että suurin osa ihmisistä jäi siihen mukavan näköiseen poukamaan jonne ei tuullut lainkaan. Lisäksi kivien luo oli vähän kävelyä. Niinpä saimme olla ihan rauhassa tällä rannalla mikä onkin ihan parasta.

5. Vuorovesi tekee tepposet tuollaisilla alueilla. Ei sitä aina tietysti tule ajatelleeksi, mutta varsin ymmärrättevää se on kivien muodostumisen kannalta. Huikean näköisiä on kuitenkin nuo kivet eli varmasti silti käymisen arvoinen reissu, vaikka ei ihan niin upea kuin odotukset olivatkin.

1. Niin tekee. Lasiranta onneksi nähtiin täydessä loistossaan, mutta nyt ei vaan millään aikataulut osuneet yksiin.

6. Hieno paikka ja hyvät ohjeet niille, jotka tuollpäin reissaavat. Harmi, että olitte väärään aikaan sillä oli aivan upean näköisiä nuo auringonlaskukuvat. Kuka olikaan ne kivet asetellut vieri viereen?

1. Jaa-a, sen kun tietäisi 🙂 Harmitti todella, että ei saatu millään soviteltua tuota laskuveden aikaa meidän aikatauluun.

1. No jäi kyllä harmittamaan, että ei oltu paikalla sinä aikana kun tuo upea ilmestys olisi ollut näkyvissä.