Viinilaakson viemää

Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Mistä löytyy Big Islandin paras kilpikonna -ranta

Matkablogi Lifestyle-blogi Viinilaakson viemää

Matkablogi ja lifestyle-blogi Kalifornian auringon alta. Elämää, matkakokemuksia, ruokaa ja viiniä ympäri maailmaa. Soolo- ja perhematkailua.

Paula Gaston

1. LOMAPÄIVÄ

Ensimmäinen päivämme Havaijilla alkoi täydellisesti eli aamupalalla hotellimme rantaravintolassa. Olimme sen verran väsyneitä matkasta ja edelleen Kalifornian ajassa, että heräsimme jo ennen kuutta aamulla. Niinpä saimme nauttia auringon noususta ravintolan parhaassa pöydässä lähes ypöyksin. Linnut olivat kyllä heränneet jo laulamaan.

Aamupalan jälkeen lähdimme heti liikenteeseen. Olemme toista kertaa saarella joten on kiva kun ei ole paineita siitä, mitä kaikkea on "pakko" nähdä. Suurin osa paikoista on jo nähty. Päätimme käydä Kaloko-Honokohaun kansallispuistossa joka meillä viimeksi jäi käymättä, ja mennä siitä sitten rannalle. Sitä ennen kuitenkin pysähdyimme Target -tavarataloon ostamaan aurinkohatut, evästä ja tsekkaamaan Marimekon malliston joka tuli myyntiin tänä päivänä Targeteissa. No pitihän siitä sitten ostaa myös se rantakassi, bikinit ja rantamekko tytölle tuttua Marimekon kuviota. Laatu ei varmasti ollut ihan sama kuin Suomessa mutta hintakin oli reilusti halvempi.

Saavuimme Kaloko-Honokohaun kansallispuistoon joka oli vain vajaan viiden minuutin ajomatkan päässä asuinkaupungistamme Konasta. Näimme visitor centerin jo tielle saakka mutta muuten sen ympärillä näkyi pelkkää mustaa laavaa. Kaloko-Honokohau on arkeologinen kaivauspaikka joka jakautuu laajalle alueella. Visitor centerin luona on pieni kävelypolku jonka ympärillä voi nähdä miten ennen viljeltiin kasviksia tuliperäisessä maastossa, ja sitten pidemmälle lähtevät polut suuntaavat rannalle. Me ajoimme kuitenkin autolla lähemmäksi rantaa koska meillä oli mukana rantakassit ja kolmivuotias neiti. Auton sai kätevästi parkkeerattua sataman parkkipaikalle.

Esihistoriallinen kasvimaa

Honokohaun ranta on mukava ajanviettopaikka jollei ole pakko päästä uimaan ja snorklaamaan. Uida toki pystyy mutta vesi on pitkään tosi matalaa ja pohja kivikkoista. Ehkäpä siitä syystä täällä viihtyvät hyvin myös merikilpikonnat. Näimme ensin yhden lekottelemassa rannalla ja sitten kun kahlailimme vedessä, näimme kymmenkunta uiskentelemassa. Ne eivät paljoa ihmisistä piittaa ja päästävät aika lähelle, mutta ohje on, ettei niitä saisi mennä kahtakymmentä jalkaa lähemmäksi. Tämä jäi vaikeaksi toteuttaa sillä minne suuntaan tahansa käännyitkin, aina viereesi oli uinut jostain kilpikonna. Olin toki lukenut että tätä rantaa suositellaan niille jotka haluavat nähdä kilpikonnia mutta en ajatellut, että niitä olisi ihan näin runsain mitoin. Kaloja emme juurikaan nähneet joten emme edes haaveilleet snorklaamisesta vaan jätimme sen seuraavalle päivälle.

Ranta on siisti ja palmut tuovat sinne mukavasti varjoa. Siellä voi kilpikonnien lisäksi nähdä vanhan rakennuksen eli Heiaun, 300 -vuotta vanhan kala-ansan sekä kala-altaita joissa ennen muinoin kaloja säilöttiin ennen kuin ne syötiin. Näimme myös monenlaisia lintuja ja perhosia. Tällä rannalla ei ole palveluita sillä se on osa kansallispuistoa, joten jos suuntaat tänne, varaa mukaan evästä ja vettä.

Heiau

Northern Cardinal

Muutaman tunnin rannalla köllimisen jälkeen lähdimme takaisin hotellille ja suihkun jälkeen jäätelölle. Konan pääkadulle oli poissa ollessamme pystytetty markkina-alue ja kiertelimme aikamme kojuja kunnes päädyimme lemppari jäätelöpaikkaamme, Kope Laniin. Jos joskus olet Konassa, tätä paikkaa ei kannata ohittaa. Jäätelöt ovat ihanan raikkaita ja niissä maistuu tropiikin hedelmät. Lisäksi terassilla istuessa näkee usein näitä pieniä gekkoja.

Kope Lani kahvila

Illalla kävimme vielä syömässä Konan pääkadulla Fishopper -ravintolassa. Tämä ravintola on käytännössä kokonaan ulkoterassilla ja joka pöydästä on merinäköala. Opimme, että Fishoppereita on kaksi ja toinen on Montereyssä, eli aika lähellä missä asumme. Annokset olivat kauniita ja ruoka ihan hyvää, mutta hinta ei ole mikään edullisin. No, kerrankos sitä näin ensimmäisen loma-illan kunniaksi!