Viinilaakson viemää

Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Paluu Alcatrazin vankilasaarelle

Matkablogi Lifestyle-blogi Viinilaakson viemää

Matkablogi ja lifestyle-blogi Kalifornian auringon alta. Elämää, matkakokemuksia, ruokaa ja viiniä ympäri maailmaa. Soolo- ja perhematkailua.

Paula Gaston

Kymmenen vuotta oli vierähtänyt siitä, kun olin viimeksi seilannut San Franciscon lahdella kohti Alcatrazin vankilasaarta. Viime viikonloppuna tähän asiaan tuli korjaus kun mieheni perhe tuli visiitille, ja heidän ainoana toiveena reissulla oli päästä käymään Alcatrazissa. Sinne siis suunnattiin, ja onneksi saimme kaveriksimme lämpimän kevätauringon.

Alcatrazin vankilasaari, tuttavallisemmin The Rock, sijaitsee siis aivan San Franciscon kaupungin edustalla, San Franciscon lahdessa. Se otettiin alunperin käyttöön armeijan tukikohdaksi ja sinne rakennettiin Kalifornian länsi-rannikon ensimmäinen majakka. Myöhemmin Alcatraziin rakennettiin yksi Yhdysvaltojen pahamaineisimmista vankiloista, ja sinne siirrettiin ne, jotka aiheuttivat häiriötä muissa vankiloissa. Yksi tunnetuimmista vangeista lienee Al Capone, joka muistetaan monenlaisista gangsteritarinoista. Muita tunnettuja vankeja olivat muun muassa Alvin "Creepy" Karpis ja Robert Franklin Stroud eli "Birdman of Alcatraz". Hän sai lempinimen "lintumies" koska hän istuessaan toisessa vankilassa kasvatti ja möi lintuja sekä opiskeli lintutieteilijäksi. Alcatrazissa sitä ei kuitenkaan sallittu. Saari on itseasiassa saanut nimensä siellä pesivien lukuisten merilintujen mukaan, ja espanjankielen sana "alcatraz" tarkoittakin pelikaania.

Koska Alcatrazin vankilan ylläpitäminen oli erittäin kallista, ja sen uskottiin myös turmelevan luontoa, vankila lopulta suljettiin vuonna 1963. Seuraavana vuonna saaren valtasivat Amerikan alkuperäisasukkaista koostuvat aktivistit, jotka yrittivät vaikuttaa intiaanien kohteluun Yhdysvalloissa. He hallitsivat saarta lähes kaksi vuotta samalla tuhoten useita sen rakennuksista. Joitakin Amerikan intiaanien jättämistä graffiteista on vieläkin nähtävissä Alcatrazissa.

Monelle Alcatraz on tullut tutuksi sen kuuluisasta pakoyrityksestä, johon perustuen on kuvattu elokuva "Pako Alcatrazista". Elokuvaa tähdittää Clint Eastwood, ja se sai ensi-iltansa vuonna 1979. Elokuva kertoo kolmen vangin pakotarinan saarelta. He kaivoivat reiän vankisellien ilmastointiaukkojen ympärille lusikoin ja itsetehdyin työkaluin, kunnes pääsivät pakenemaan siitä ilmastointikanavaan. Vartijoita harhautettiin soittamalla harmonikkaa, ja laittamalla sänkyihin itse tehdyt nuket, niin että ne näyttivät nukkuvilta vangeilta. Miehet pääsivät pakenemaan ja tiettävästi laskivat veteen sadetakeista tehdyn ilmalautan. Kukaan ei varmasti tiedä miten heidän kävi. Vaikka San Franciscon kaupunki näyttää saarelta katsottuna olevan ihan lähellä, sinne on äärimmäisen vaikeaa päästä. Merivesi on jääkylmää ja lahti on täynnä vaarallisia virtauksia. Yleisesti uskotaan, että he hukkuivat, vaikkakin kaikenlaisia teorioita heidän selviämisestä ja olinpaikastaan on olemassa. Mikäli he todella selvisivät, olisivat he tänä päivänä yli 80-vuotiaita.

Nykyään Alcatraz on suojelukohde ja se on osa Yhdysvaltojen kansallispuistosysteemiä (National Park System). Saarelle mennään siis lautalla ja itse matka kestää noin viisitoista minuuttia. Vankilan päärakennusta pääsee kiertämään korvakuulokkeiden kera, jolloin jokaisella on oma opastus. Lisäksi voi käveleskellä ulkosalla, ja ainakin kauniilla ilmalla ihailla San Franciscon kaupungin maisemia. Me pääsimme myös tapaamaan entistä vankia, William Bakeria, Alcatrazin kirjakaupassa. Hän oli paikalla esittelemässä kirjoittamaansa kirjaa elämästään vankilasaarella.

Tällaista ilmastointikanavaa pitkin vangit pakenivat.

Saarelle lähtiessä kannattaa ottaa huomioon, että siellä ei myydä ruokaa. Mikäli haluaa syödä paikan päällä eväitä, ne tulee syödä laiturin kupeessa. Lautalta ja laiturin luona olevassa kahvilasta voi ostaa syötävää ja juotavaa, sekä kaikenlaisia matkamuistoja. Alcatrazin saari sopii myös liikuntaesteisille. Pienten lasten kanssa vankilakäynti on vähän haastavampi sillä opastus korvakuulokkeiden kautta ei välttämättä kauaa lapsia viihdytä. Me suoriuduimme kierroksen kuitenkin kunnialla loppuun ja menimme sitten loppuajaksi ulos katsomaan lintuja. Alle 4-vuotiaat lapset pääsevät mukaan veloituksetta.

Liput Alcatraziin kannattaa varata hyvissä ajoin, sillä se ehdottomasti San Franciscon suosituin nähtävyys ja myydään loppuun jo kuukausia ennen. Lippuja on yleensä helpompaa saada talviaikaan ja arkipäivisin, ja virallisen lipunmyynnin hoitaa Alcatraz Cruises. Me lähdimme saarelle kello 12.30 lähtevällä lautalla ja olimme valmiita palaamaan San Franciscoon joskus ennen kello neljää. Lippuvarauksessa tulee valita aika millä lautalla haluaa saarelle mennä, mutta tulomatkan voi sitten valita joustavammin millä tahansa takaisin tulevalla paatilla. En kuitenkaan jättäisi tuloa siihen ihan viimeiseen lauttavuoroon, sillä arvatenkin se on aina todella täynnä. Lautat lähtevät laiturilta 33 (Pier 33).