Viinilaakson viemää

Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Matkablogi Lifestyle-blogi Viinilaakson viemää

Matkablogi ja lifestyle-blogi Kalifornian auringon alta. Elämää, matkakokemuksia, ruokaa ja viiniä ympäri maailmaa. Soolo- ja perhematkailua.

Legendaarinen Peggy Suen 50's Diner Kaliforniassa ja Route 66

Paula Gaston

Etelä-Kalifornin road tripimme jatkui edelleen. Disneyland oli nähty, olimme selviytyneet häistä Temeculassa, viettäneet aikaa San Diegossa ja Joshua Treen kansallispuistossa. Mojaven aavikko sen sijaan oli meille pienoinen pettymys, joten emme viettäneetkään siellä ihan koko päivää, vaan lähdimme ajelemaan kohti Barstow:n kaupunkia ja hotelliamme.

Ajomatkalla seurasimme hetken aikaa kaikkien tuntemaa Route 66:ä jonka päätepiste on Kaliforniassa. Hyppäsimme tietenkin moottoritieltä hetkeksi sen vieressä kulkevalle pikkutielle, ihan vaan, että saamme sanoa ajaneemme Route 66:llä tälläkin reissulla. Olen ajanut katkelmia tiestä aikaisemminkin, jotkut niistä eivät olleet yhtä hyvä kuntoisia kuin tämä. Joskus olisi tietenkin hauska ajaa koko reitti halki Amerikan.

Barstow on kutakuinkin puolessa välissä ajaessa Los Angelesistä Las Vegasiin, joten moni pysähtyy siellä vähän jalottelemaan. Ihan kaupungin vieressä on myös Calicon "kummituskaupunki". Emme kuitenkaan käyneet Calicossa tällä kertaa, sillä se meni kiinni jo viiden aikaan illalla. Sulkemisaika kertoo mielestäni jotain kaupungista. Calico on melkoinen turistirysä krääsäkauppoineen ja ylihinnoiteltuine ravintoloineen. Oikeat kummituskapungithan ovat sellaisia joihin voi mennä vaikka keskellä yötä, eikä siellä ole mitään toimintaa. Vain tyhjiä, autoita taloja. Ja niitä kummituksia... Calico voi kuitenkin olla ihan hauska pysähdys, jos haluaa nähdä vanhan ajan lännen meininkiä tai päästä vierailemaan vanhassa kaivoksessa.

Me sen sijaan etsimme tunnettua ruokapaikkaa nimeltä Peggy Sue's 50's Diner joka on Yermossa. Se on avattu jo vuonna 1954 jolloin se oli vielä rakennettu junanradan ratapölkyistä. Dinerin nykyiset omistajat ovat yrittäneet vangita ravintolan alkuperäisen tunnelman avaten paikan uudelleen vuonna 1981. Heillä oli valmiina elokuva - ja televisio-ohjelmista koostuva muistoesineiden kokoelma, joka laitettiin näytille ravintolaan. Paikka on siis täynnä erilaisia esineitä tutuista elokuvista, tauluja ja valokuvia. Heti pääovella asiakkaita tervehtii Betty Boop.

Peggy Suen Dinerissa käydessä kannattaa kierrellä vähän ympäriinsä. Jokainen ruokasali on koristeltu vähän eri tavalla, ja ravintolan perällä on myös aika iso matkamuistomyymälä. Menulla on aika perinteistä diner-ruokaa hampurilaisista, täytettyihin leipiin ja uppopaistettuun kanaan saakka, mutta ilokseni sieltä löytyi myös kotitekoista lihamureketta perunamuusilla. Taisinkin tyhjentää tyttäreni murekelautasta menkein enemmän kuin kuin söin Buddy Holly Bacon Cheeseburgeriani. Listalla on myös muun muassa Marlon Brandon sieni-juustohampurilainen ja Elvis Presleyn pirtelöitä. Jos haluaa kokea jotain todella amerikkalaista, kannattaa tilata itselleen Root Beer Float tai Old Fashioned Ice Cream Soda. En itse ole näiden limsoilla sotkettujen jäätelöannosten ystävä, mutta pitäähän niitäkin kerran elämässä maistaa.

Peggy Suen Dinerin erikoisuus on takapihalla oleva Dinosaurus -puisto. Kannattaa siis käväistä katsomassa. Pienen lammen rannalla on kummallinen kokoelma ruosteen värisiä, valtavia dinosauruksia joilla ei varmaankaan ole mitään erityistä tarkoitusta. Lisäksi lammessa uiskentelee karppeja ja kilpikonnia. Ainakin meidän pikkuneidillä oli hauskaa yrittäessään bongata kilppareita uimassa.

Peggy Sue's 50's Diner on ihan hauska pysäkki jos on ohikulkumatkalla. Meillä oli hieman vaikeuksia löytää paikkaa sillä se ei ole ihan päätien varressa, ja karttaohjelma antoi sille eri osoitteen kuin missä se todellisuudessa on. Interstate 15:sta käännytään siis ensin Ghost Town Roadille ja siitä Yermo Roadille, ja diner on kyseisen tien varressa. Oiva kohde siis Las Vegasiin mennessä tai sieltä tullessa.

Joosuanpuita, hyppiviä kaktuksia ja hiekkadyynejä Kaliforniassa

Paula Gaston

San Diegon visiitin jälkeen kurvasimme sisämaahan päin ja ohitimme Temeculan pikkukaupungin, jossa kertaalleen olimme jo käyneet. Maisemat alkoivat pikkuhiljaa näyttää karummilta. Alkuperäinen ajatuksemme oli yöpyä Palms Springsissä, mutta päädyimme sitten lähemmäksi seuraavan päivän vierailukohdetta, eli Joshua Treen kansallispuistoa, kaupunkiin nimeltä Palm Desert.

Seuraavan päivän vietimme siis Joshua Treen kansallispuistossa jonne lähdimme heti aamupalan jälkeen. Matkalla pysähdyimme ostamaan kylmälaukkuun vähän evästä, sillä tässä puistossa ei juurikaan ole kahviloita. Lisäksi odotimme hellelukemia, joten kylmään pakattiin myös runsaasti kylmää vettä ja hukuttauduimme aurinkorasvaan.

MIKÄ IHMEEN JOOsUANPUU?

Joosuanpuut (engl. Joshua Tree, lat. Yucca brevifolia) ovat tyypillisiä kasveja Kaliforniassa sijaitsevassa Mojaven autiomaassa. Joosuanpuu on siitä erikoinen puu, ettei sitä tavata muualla maailmassa. Arizonassa, Nevadassa ja Utahissa niitä kasvaa pieninä määrinä paikoissa jonne Mojaven aavikko ulottuu. Puut kasvavat noin 15 metriä korkeiksi, ja ne voivat elää jopa 200 vuotta. Joosuanpuun nimi tulee Raamatusta, ja sen ovat nimenneet 1800-luvulla autiomaassa liikkuneet mormonit. Puun ylöspäin kohoavat oksat muistuttivat heitä Raamatun tarinasta jossa Joosua kurkottaa kätensä ylös taivasta kohti, ja siitä lopulta tuli puille nimi.

Joinakin keväinä Joosuanpuu tekee oksiensa päihin isot kukat jotka sitten pölyttää alueella elävä perhonen. Puu tekee myös hedelmiä. Aikoinaan Amerikan intiaanit punoivat Joosuanpuiden lehdistä sandaaleja ja koreja. Joosuanpuuta uhkaa nykypäivänä ilmastonlämpeneminen sekä alueella usein riehuvat maastopalot.

JOSHUA TREEN KANSALLISPUISTO

Joosuanpuita voi nähdä teiden varsilla kun ajelee näillä kulmilla mutta me kävimme ihailemassa niitä myös Joshua Treen kansallispuistossa. Ajoimme puiston läpi pysähtyen ensin visitor centerissä hakemassa kartan, ja sitten pysähdellen eri kohdissa puistoa. Joshua Tree puistossa kohtaavat kaksi eri ekosysteemiä; Mojaven ja Coloradon aavikkojen systeemit. Monissa kohdissa maa on tasaista ja edessä näkyy aavikkoa silmän kantamattomiin, toisinaan voi nähdä isoja kivimuodostelmia joiden väleissä kulkee erilaisia patikkapolkuja. Kauempana siintää San Bernardinon ja Hexien vuoristot.

Puisto on helposti ajettavissa läpi muutamassa tunnissa pysähdellen sinne tänne, tai siellä voi patikoida ja telttailla. Löydettävissä myös on useita vanhoja ja hylättyjä kaivosalueita. Pääosassa Joshua Treen puistossa on kuitenkin luonto. Siellä voi puiden ja kasvien lisäksi nähdä paljon erilaisia lintuja, perhosia, liskoja ja muita eläimiä. Keväisin voi olla onnekas ja nähdä aavikkokukkien kukinnan. Tällä kerralla teimme vain pari pienempää kävelylenkkiä ja söimme eväitä piknik -alueella, mutta viime käynnillä patikoimme pidemmästi sekä kävimme katsomassa pääkallon muotoista kivimuodostelmaa (Skull rock). Jos on liikkeellä lasten kanssa, kannattaa kansallispuistoissa aina kysellä Junior Ranger -ohjelmaan kuuluvaa puuhakirjaa. Pikkuneitimme täytti kirjaa innoissaan ja opin itseasiassa aika paljon itsekin puiston kasveista auttaessani häntä. Lopuksi kävimme vielä toisessa visitor centerissä näyttämässä lopputulosta, ja vannomalla Junior Ranger -valan, lapset saavat muistoksi rintamerkin ja usein muutakin kivaa tavaraa.

Jos patikointi ja telttailu kyllästyttää niin tällaistakin voi päästä harrastamaan Joshua Treen kansallispuistossa.

Toukokuussa vielä löytyi joitakin aavikkokukkia.

AMERIKAN PELÄTYIN KAKTUS OSAA HYPÄTÄ

Yksi mielenkiintoisimmista paikoista Joshua Treen puistossa on Cholla "kaktuspuutarha" jossa voi samalla tehdä pienen kävelylenkin. Cholla kaktukset ovat tyypillisiä alueen kasveja, mutta niiden lähellä kannattaa olla erittäin varovainen, sillä niitä kutsutaan toisella nimellä hyppiviksi Chollaksi (Jumping Cholla). Nämä kaktukset nimittäin tarttuvat erittäin helposti kaikkeen mahdolliseen ja takertuvat siihen tiukasti. Ne tiputtavat maahan pieniä piikkipalleroita ja jos pudonneeseen piikkioksaan potkaisee, näyttää se siltä kuin se hyppäisi takaisin. Piikit ovat onttoja ja tarttuessaan kiinni johonkin niiden kärki taittuu hieman, mikä tekee piikkien irrottamisesta erittäin kivuliasta. Nämä piikkipallerot jäävät helposti kiinni eläimiin jotka kuljettavat niitä sitten eteenpäin. Samalla tavalla ne jäävät kiinni ihmisten vaatteisiin ja sitten nojaillessa jonnekin, piikit tunkeutuvat ihoon. En siis suosittele sandaaleja tälle polulle! Eikä ainakaan kannata koskea tähän kasviin!

Tällä polulla kannattaa olla varovainen.

Tämä aaviikkoiguaana ei paljoa kaktuksista välittänyt.

MOJAVEn AAVIKKO

Vietettyämme päivän Joshua Treen kansallispuistossa yövyimme ihan sen yläpuolella pikkukaupungissa nimeltä Twentynine Palms. Seuraavana aamuna matkamme jatkui kohti Mojaven aavikkoa eli Mojave National Preserveä, joka sekin kuuluu kansallispuistoihin. Olimme yllättyneitä, että näiden aavikkoalueiden lämpötilat eivät olleet kohonneet matkallamme kovin korkeiksi, mutta silti saimme poltettua ihoa sieltä sun täältä. Mojaven aavikko ei siinä mielessä ollut erilainen. Aurinkoa riitti mutta ei ollut turhan kuuma jalkautua autosta ulos.

Emme etukäteen tienneet kovinkaan paljoa mitä Mojavella voisi tehdä. Puisto on iso, ja osaan paikoista pitää ajella sorateitä pitkin. Pysähdyimme ihan ensiksi Kelson visitor centerille kyselemään työntekijöiden suosituksia ja syömään lounaseväitä. Puiston alue on valtava, joten ranger kehottikin meitä kääntymään takaisin ja vierailemaan jo ohittamillamme hiekkadyyneillä. Olimme alunperin ajatelleet ajavamme ympyrän puiston halki, ja tutkivamme enemmän sen toista puolta ja siellä olevia kivimuodostelmia. Pikkuhiljaa ymmärsimme, että aavikko on aavikkoa myös sillä puolella, ja maisemat kutakuinkin samoja. Lisäksi tietyöt olisivat vaikeuttaneet paluutamme takaisin. Toisella puolella puistoa sijaitsevat luolastot, Mitchell Caverns, ovat Kalifornian State Parkien hallinnoimia ja nekin olivat toistaiseksi suljettu. Matkasimme siis takaisin hiekkadyyneille etsimään aavikkokukkia ja aavikkokilpikonnia. Konnia emme nähneet ja kukkiakin vain kourallisen. Mojave oli siinä mielessä siis pieni pettymys ja ehkä matkaisin sinne uudelleen vain jos tarkoituksena on telttailla alueella.

Hiekkadyynejä kohti...

Tästä alkaen matka jatkuikin sitten pohjoisen suuntaan.

Ihanan rento San Diego

Paula Gaston

Yksi Etelä-Kalifornian road tripin kohokohdista olivat päivät jotka vietimme San Diegossa. Disneylandin ja Temeculan viikonlopun jälkeen oli mukavaa ottaa vähän rennommin. San Diegohan sijaitsee ihan Kalifornian eteläkärjessä ja on Meksikon rajakaupunki. Kaupungissa on vajaa 1,5 miljoonaa asukasta, ja se on tunnettu sen ympärivuotisesta hyvästä säästä, rannoistaan ja letkeästä meiningistä. Meitä aurinko ei tällä kertaa hellinyt mutta se ei menoa haitannut. Kiertelimme ympäriinsä pari päivää, ja nautimme meksikolaisesta ruoasta, jota San Diegossa kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Tässä muutama paikka joita ei kannata San Diegon matkalla ohittaa:

CABRILLO NATIONAL MONUMENT

Vuonna 1542, tutkimusmatkaaja Juan Rodriguez Cabrillo, astui ensimmäisenä eurooppalaisena nykyisen Amerikan maan kamaralle tässä kohdassa. Hän kirjoitti muistiinpanoja kohtaamisistaan paikallisten kanssa, joten hänen ansiostaan alueen historiasta tiedetään jonkin verran.

Nykyään Cabrillo National Monument kuuluu kansallispuistojen alaisuuteen, ja sen pihamaata koristaa muistomerkin lisäksi Old Point Loman käytöstä poistettu majakka. Niemen kärjestä on upeat maisemat merelle, San Diegon kaupunkiin, armeijan lentotukikohtaan sekä hyvällä säällä jopa Meksikoon saakka. Alempana rannassa voi nähdä uuden Point Loman majakan (josta jo kirjoittelinkin aiemmin), ja käydä ihmettelemässä luonnon omia merivesialtaita, joihin usein jää loukkuun mereneläviä. Altaat on nähtävissä talvikuukausina. Cabrillo National Monument löytyy osoitteesta: 1800 Cabrillo Memorial Drive, San Diego, CA 92106.

Vanhaan majakkaan pääsee myös käymään sisälle.

MISSION SAN DIEGO DE ALCALÁ

Kalifornian rannikolla olevat missionit ovat espanjalaisten lähetyssaarnaajien 1700- ja 1800-luvulla perustamia yhteisöjä. Niiden perustajat olivat katolisia pappeja tai fransiskaaneja, ja uskonnon lisäksi he toivat maahan myös oman kulttuurinsa. San Diegon mission näistä tukikohdista se kaikista ensimmäinen, ja siitä lähetyssaarnaajat lähtivät etenemään kohti pohjoista. Sen perusti Junipero Serra vuonna 1769. Mission on tuhoutunut vuosien saatoissa muun muassa tulipalossa sekä sen ollessa armeijan käytössä Meksikon-Yhdysvaltain sodan jälkeen. Se on rakennettu kokonaan uudelleen sillä siitä oli jäljellä vain rauniot. Arkeologisia kaivauksia tehdään edelleenkin missionin pihamaalla ja löytynyttä esineistöä on nähtävillä missionin museossa.

Nykyään missionit toimivat pitkälti paikallisina kirkkoina ja museoina. Ne saavat suuren osan tuloistaan matkailusta, ja olenkin aiemmin kirjoittanut ainakin vierailustamme Mission San Miguelille. Missio löytyy osoitteesta: 10818 San Diego Mission Road, San Diego, CA 92108.

Missionin kelloilla oli suuri rooli yhteisön elämässä.

Nykyinen kirkko.

San Diegon VANHA KAUPUNKI - KALIFORNIAN SYNTYMÄPAIKKA

Tämä on yllä mainitun missionin alkuperäinen paikka, eli se, mistä kaikki alkoi. Missio toimi tällä paikalla viisi vuotta jonka jälkeen se siirrettiin nykyiselle paikalleen. Tarkoituksena oli löytää sille paikka, jonka maaperä sopisi paremmin viljelemiseen. Missionin vanhalle alueelle jäi kuitenkin espanjalaisasutusta ja ajan myötä paikasta kehittyi Old Town San Diego. Sitä ennen asukkaina oli ollut lähinnä amerikan intiaaneja.

Nykyään vanha kaupunki on suojeltu puistoalue ja suosittu vierailukohde etenkin matkailijoiden kesken. Vanhoissa rakennuksia on museoita, erilaisia myymälöitä ja ravintoloita. Mekin jäimme sinne vielä syömään lounasta kierreltyämme ensin muuten aluetta. Vanhaan kaupunkiin voi suunnistaa autoillen tai paikallisjunalla. Visitor Center löytyy osoitteesta: 2415 San Diego Avenue,
Suite 104, San Dieg, CA 92110.
Ja itse puisto-alue ihan sen läheltä.

Vanhassa koulurakennuksessa oli paikalla myös opettaja.

Vanhassa kaupungissa pääsee oikeaan meksikolaistunnelmaan

San Diegossa kannattaa nauttia meksikolaisen keittiön antimista

GASLAMP QUARTER

San Diegon keskustassa sijaitseva Gaslamp Quarter historiallisesti merkittävä alue jonka vanhimmat talot viktoriaaniselta ajalta. Se perustettiin vuonna 1867, jolloin Alonzo Horton toi alueelle kaasulamput yrittäessään siirtää kaupungin keskustaa lähemmäs meren rantaa sen vanhasta kaupungista. Nykyään tässä kaupunginosassa on runsaasti ravintoloita, ja se on tunnettu vilkkaasta ilta-elämästään sekä tapahtumistaan. Siellä on ihan mukavaa käveleskellä myös päiväsaikaan kuten me teimme.

Lamput

BALBOA PARK - HOUSE OF FINLAND

Balboa Park lähellä keskustaa on hauska paikka viettää päivää. Se on sekä museoiden keskus, että San Diegon kuuluisan eläintarhan sisäänkäynti. Me kävimme Balboa Parkissa katsomassa vain kokoelmaa kansainvälisiä taloja. Puiston reunalla on nimittäin House of Pacific Relations:n International Cottages.  Näissä eri maita edustavissa taloissa on ajoittain tapahtumia ja tarjolla saattaa olla myös paikallisia herkkuja. Olimme liikkeellä keskellä viikkoa jolloin talot olivat kiinni, mutta törmäsimme ryhmään suomalaisnaisia jotka joogasivat Suomi-talon edessä. Talot löytyvät osoitteesta: 2191 West Pan American Rd, San Diego, CA 92101.

RANNAT

Koko San Diegon kaupunki on käytännössä meren rannalla, joten valikoimaa rantakohteissa löytyy. Meidän reissullemme ei ihan rantakelejä riittänyt mutta kävimme sentään käveleskelemässä parilla eri rannalla. Rantojen tuntumassa on ihania taloja ja useammalla rannalla on laiturialue ravintoloineen ja tivolilaitteineen.

Mission Bay Park

Kaksi päivää San Diegossa kuluivat todella nopeasti ja paljon jäi vielä näkemättä. Muistan joltakin aiemmalta reissultani La Jollan upeat maisemat, ja kannatta käydä myös Coronadossa seikkailemassa. Meidän matkamme jatkui kuitenkin eteenpäin kohti uusia seikkailuja, joten meidän oli pakko heittää hyvästit ihanalle San Diegolle.

Top Gunin tunnelmissa San Diegossa

Paula Gaston

Top Gun on varmasti kaikkien tuntema elokuva joka vielä vuosienkin jälkeen menee luihin ja ytimiin. Road trippimme Etelä-Kaliforniassa jatkui Disneylandin ja Temeculan jälkeen San Diegoon, jossa muutama käyntikohteemme sattuivat olemaan myös Top Gunin kuvauspaikkoja.

VIPeriN TALO

Ensimmäisenä aamuna ajoimme hotellimme lähellä olevalle Cabrillo National Monumentille. Maisemat sieltä olivat upeat itse San Diegon kaupunkiin, armeijan lentotukikohtaan, merelle ja kirkkaalla säällä jopa Meksikon Tijuanaan saakka. Cabrillon niemellä on kaksi majakkaa, joista vanhaan majakkaan pääsee myös vierailulle. Mutta jos osaa katsella oikeaan paikkaan, voi nähdä kallion kielekkeiden takana alhaalla meren rannassa toisenkin majakan. Se on nimeltään New Point Loma Lighthouse, ja se korvasi vuonna 1891 vanhan majakan, jolla oli vaikeuksia toimia sankassa sumussa. Ihan majakan vieressä on rykelmä taloja joista yksi toimi Top Gunissa Viperin (Tom Skerritt) kotitalona. Elokuvassa näytetään kuinka Maverick (Tom Cruise) vierailee Viperin luona.

Valitettavasti majakalle tai talojen luokse ei ole tavallisella pulliaisella pääsyä, sillä ne ovat nykyään rannikkovartioston käytössä.

Paikka löytyy osoitteesta: 1800 Cabrillo Memorial Dr, San Diego, CA 92106.

Video pätkä Top Gunista (YouTube).

KANSAS CITY BARBEQUE

Toinen paikka jossa vierailimme oli Kansas City Barbeque ihan San Diegon keskustan tuntumassa. Halusimme käydä keskustassa vähän kävelemässä mutta nälkä alkoi jo kurnia vatsassa. Niinpä pysähdyimme peri-amerikkalaiselle barbeque annokselle ennen keskustakierrosta. Kun Top Gunia kuvattiin, Paramount Studioiden edustaja sattui käymään ravintolassa oluella ja ihastui paikkaan. Hän toi pian mukanaan ohjaaja Tony Scottin, jonka mielestä se myös sopi elokuvan kuvauspaikaksi. Top Gunissa nähdään kohtaus jossa Maverick ja Goose (Anthony Edwards) tapaavat baarissa ja laulavat "Great Balls of Fire".  Mukana ovat myös Charlie (Kelly McGillis) ja Goosen vaimo Carole (Meg Ryan). Myös elokuvan loppukohtaus on kuvattu samaisessa paikassa.

Ravintolan omistajat säilyttivät esineistöä jota nähtiin elokuvassa ja alkoivat kerätä muutakin Top Gun tavaraa. Vuonna 2008 tulipalo kuitenkin tuhosi ravintolan rakennuksen mutta sen muistoesineistö pääosin säilyi kuin ihmeen kaupalla. Niinpä Kansas City Barbeque rakennettiin uudelleen näyttämään samalle kuin se oli elokuvan kuvaamisen aikaan. Paikalla on ainakin vanha piano ja jukeboxi jotka nähtiin elokuvassa. Seinät ovat täynnä nimikirjoituksilla varustettuja kuvia ja muuta Top Gun tavaraa. Vaikka tämä ravintola ei meidän alkuperäiseen suunnitelmaan kuulunutkaan, oli kuitenkin ihan hauskaa käydä paikan päällä ja saimme ainakin mahamme täyteen.

Tomppa baarissa ja oikealla baari nykyään.

Ja sitten "se" kuuluisa piano.

Ja tältähän se näytti itse elokuvassa:

(YouTube)

Kansas City Barbeque löytyy osoitteesta: 600 W Harbor Dr, San Diego, CA 92101.

Yksi tunnettu kuvauspaikka meillä jäi näkemättä, nimittäin Charlien talo. Talo on ollut pitkään tyhjillään mutta sen purkamisen estää sen historiallinen arvo viktoriaanisena talona. Viime vuosina se on maalattu. Luin jostakin myös, että sen viereen oltaisiin rakentamassa luksushotellia joka ottaisi talon käyttöön esimerkiksi matkamuistomyymälänä. Olisi ollut kiva käydä paikalla, mutta pyörimme muutoin ihan eri suunnalla, eikä meillä sitten ollut aikaa lähteä ajelemaan ja etsimään taloa. Ja muutama muukin kuvauspaikka jäi katsastamassa mutta pitäähän sitä ensi kertaankin jättää jotain näkemistä.

Charlien talo löytyy osoitteesta: 102 Pacific Street, Oceancide, San Diego, CA, 92054

Temecula on Etelä-Kalifornian Napa Valley

Paula Gaston

Road trippimme jatkui Disneylandin päivän jälkeen jälleen etelään päin. Tällä kertaa kohteena oli Temeculan viinilaakso jonne meillä oli noin tunnin ajomatka. Syy Temeculassa pysähtymiseen oli perhepiirissämme vietetty iloinen tapahtuma eli häät. Ja juhlapaikkakin oli missäpä muualla kuin viinitilalla.

Temecula tunnetaan parhaiten sen useista viinitiloistaan sekä sen vanhasta kaupungista. Se sijaitsee mukavasti vain tunnin ajomatkan päässä San Diegosta ja vajaan parin tunnin ajon päästä Los Angelesista. Niinpä sitä kutsutaankin leikkisästi Los Angelesin Napa Valleyksi. Koska alue on laaksossa jossa päivisin on kuuma mutta iltaisin viileää, se luo ihanteellisen ilmaston viinin kasvatukseen. Myös merisumu levittäytyy silloin tällöin touko- ja kesäkuussa laakson ylle viilentäen rypäleet. Temecula Wine Countryssä on noin 40 viinitilaa.

Temeculan vanhassa kaupungissa eli kaupungin keskustassa on rakennuksia alkaen 1890-luvulta. Nykyään niissä on lähinnä ravintoloita, antiikkikauppoja, butiikkeja ja erikoistuotteita myyviä pikkukauppoja. Viininmaisteluakin tottakai keskustasta löytyy. Vuosittain Temeculassa vietetään Temecula Balloon and Wine Festival jolloin taivas täytyy kuumailmapalloista, sekä vanhojen autojen show.

Keskustan erikoiskaupoista löytyy kaikenlaista.

Meidän päätapahtumamme sijoittui Europa Village nimiselle viinitilalle. Häät olivat oikein onnistuneet ja tunnelmalliset, ja oma pikku neitimme sai kunnian toimia kukkaistyttönä. Häiden kulku oli varsin perinteinen mutta vihkipaikka oli upealla paikalla aivan viiniköynnösten vieressä. Temeculan viinitilat ovat mielenkiintoinen tuttavuus sikäli, että niiden nimet eivät ole kovin tunnettuja. Uskoisin, että useat niistä tuottavat vain sen verran viiniä, että niitä myydään vain lähialueilla. Täältä voisi tietysti tehdä kaikenlaisia löytöjä mutta valitettavasti en raskaana ollessa päässyt viinejä maistelemaan.

Temecula on varmasti ohikulkumatkalla olevalle oiva pysähdys paikka, mutta vielä on mielestäni matkaa Napa Valleyn meininkiin. Meillä oli kuitenkin kiva viikonloppu näissä kauniissa maisemissa!